Failed to connect to database. Patapon Remastered anmeldelse - PSlife.dk

Patapon Remastered

Anmeldt af: Hoder Jensen - 4. august 2017 - kl. 16:25
0 0

Det originale Patapon er tilbage i en moderne udgave for PlayStation 4, som vil få fans af serien til at vippe lystigt med hovedet i takt til Pata Pata Pata Pon!

Patapon udkom først tilbage i 2008 til PlayStation Portable og blev med det samme kåret som et hit, ikke kun pga. den fængende musik i rytmespillet, men også en overraskende dybde og original grafisk præsentation. Efterfølgende er der udkommet yderligere to Patapon spil, men det er det originale som nu er landet i remastered udgave til PlayStation 4.

Og lad os bare slå det fast med det samme, at det er det originale Patapon og intet ekstra, så hvis man havde håbet på for eksempel multiplayer fra 2’eren, så er det ikke tilfældet her.

Hvis man ikke kender Patapon, så er det et rytmespil hvor man skal føre en stamme af små patapon væsner til sejr og overlevelse. Man styrer de små væsner som deres Gud, ved at lave små melodier som får dem til at bevæge sig eller angribe som man ønsker. Melodierne laver man med sit joypad og for eksempel firkant-firkant-firkant-cirkel skaber melodien Pata, Pata, Pata, Pon, som er melodien for at gå fremad. Pon, Pon, Pata, Pon får dem til at angribe og sådan er der mange forskellig melodier, som man hele tiden skal fordre ens patapons med, fordi uden ens vejledning er de fortabte.

Der er naturligvis meget mere i Patapon end bare at trykke på 4 knapper, det hele sker nemlig i en rytme, så meget hurtigt vil man finde sig selv nynne eller rokke med i takt til melodierne, fordi det man skal finde er den rigtige rytme, for at man kan få udført de forskellige melodier og holde en kontant levering af kommandoer. Man vil dog også ret hurtigt finde ud af, at det faktisk kan være et ret svært spil, men det kommer naturligvis an på hvor god man er til at høre rytmer. Hvis man ikke fanger rytmen, så bliver man hurtigt straffet og det kan hurtigt blive en smule stressende i de mere hektiske situationer, når man ikke lige rammer rytmen.

Jeg måtte også konstatere at Patapon er et spil som kræver et headset, fordi de første forsøg på at spille det via den soundbar jeg bruger med mit TV, der kunne jeg ikke fange rytme ordenligt eller så var der for meget forsinkelse. Det vil naturligvis være en individuel ting, men spillet er oprindeligt udviklet til en PlayStation Portable hvor man brugte et headset og her i den remastered udgave virker det også som en nødvendighed.

Ud over styring af de små patapons i forskellige baner, som går lige fra indsamling af mad, til angreb på fjender, samt forsvar af byen Patapolis hvor de bor. Så skal man også vælge hvilken formation af patapons man vil bruge, samt hvilken våben og udstyr de skal bruge. Våben og udstyr kan man finde på de forskellige baner som ting man samler op og nye patapons kan man skabe, ved at indsamle ressourcer.

Den strategiske del er en mindre del af spillet, men den er vigtig og det giver lidt adspredelse til spillet, at det ikke kun drejer sig om de forskellige baner og at ramme rytmen. Men meget mere er der ikke i Patapon, det er et forholdsvis simpelt spil med en simpel opskrift, men som tidligere nævnt er det bestemt ikke et let spil og man skal nærmest finde en zone af koncentration for at klare sig godt i Patapon.

Teknisk er Patapon Remastered glimrende udført. Den originale grafiske stil er holdt, men grafikken er blevet opdateret til moderne standarder, så det står knivskarpt og lydsiden er også blevet opdateret, så lyden og de vigtige melodier er klare og lette at høre. Hvis man har en original PlayStation 4 bliver spillet afviklet i fuld HD og hvis man har en PS4 Pro bliver det afviklet i 4K.

Patapon Remastered er et spil mest for fans af serien, fordi selv om spillet bestemt er sjovt og charmerende, så er det også svært lige fra starten af og hvis man aldrig har spillet Patapon før, er der en lidt stejl indlæringskurve på spillet. Når det så er sagt og hvis man er til rytmebaseret spil, så er Patapon noget af det bedste som der findes derude - bemærk dog behovet for headset. Men omvendt så byder Patapon Remastered ikke på noget nyt og selv om det snart 10 år gamle spil er blevet opdateret flot til PlayStation 4, så indeholder det ikke andet end det originale spil.

Det skal dog bemærkes at spillet er meget fornuftigt prissat og kan anskaffes for 109 kr. eller 88 kr. med PlayStation Plus rabat og det må siges at være en glimrende pris for et spil der indeholder en del spilletid med sine 30 forskellige missioner. Det kunne dog have været rart at se en PlayStation Vita udgave af spillet med crossbuy og crosssave, fordi det er et spil som fungerer bedst i små hurtige bider og der vil muligheden for at tage det med på farten havde været et kæmpe plus. Naturligvis kan man spille det via remote play, men der må ikke være meget forsinkelse på, før det bliver umuligt at spille.
+ Charmerende og fængende gameplay med gode melodier, godt teknisk udført, masser af indhold.
Ikke noget nyt under solen, stejl indlæringskurve.
Grafik:6.5