Proteus

Anmeldt af: Hoder Jensen - 6. november 2013 - kl. 22:36
2 0

Nogle gange skal rammerne brydes for at man kan opnå unikke spiloplevelser, og det formår Proteus, som er et klassisk indie-spil, der tænker ud af kassen.

Anderledes spil er ikke noget nyt til PlayStation. Vi har allerede fået fornøjelsen af spil som Journey, Flower og The Unfinished Swan, og Proteus falder i samme kategori. En kategori, hvor klassisk gameplay ikke er i fokus, men en anderledes tilgang til, hvordan spil skal opfattes. Proteus er da heller ikke fra en stor klassisk udvikler men en indie-produktion fra kun 2 personer, Ed Key og David Kanaga.

Proteus har ikke nogen klassisk historie, hvor man bliver introduceret til hovedpersonen, historien og verden spillet forgår i. Det hele skaber man selv via opdagelse og sin egen fantasi, men dog godt hjulpet på vej af hentydninger i spillet. Man starter det hele stående i vandet, et lille stykke fra en lille ø, på en forårsdag. Men ret hurtigt finder man ud af, at det ikke er en helt almindelig ø. Når man bevæger sig rundt i øens natur, opdager man hurtigt, at hele øen er meget levende og fuld af dyr, og naturen virker meget organisk. Vinden rusker i træerne, dyr hopper rundt, når man møder dem, og vejret skifter sammen med solen, der bevæger sig over himlen, indtil natten gør sit indtag med stjernehimmel, stjerneskud, nordlys og meget mere. Når man bevæger sig igennem planter og møder dyr, så ændrer musikken sig, og tonerne går i takt med, hvad der sker i spillet.

Styringen i Proteus er simpel, man bevæger sig og kigger rundt med de analoge styrepinde, og det får man brug for, da man hele tiden finder noget nyt interessant at udforske. Imens man følger et sjovt dyr, så ser man en sjov statue eller et bjerg med en lokkende udsigt, der afslører en forladt bygning, som ligger tæt på en mystisk rundkreds af sten, og lige pludselig blafrer træerne, vinden leder en imod de mystiske sten og andre eventyr. Sådan bliver man hele tiden udfordret til at udforske nye ting i Proteus, der på sin flotte overflade gemmer på en mystik under sig.

Det hele startede en forårsdag, men der slutter det ikke. Man kommer som sagt både igennem dag og nat, men man kommer også igennem alle fire årstider. Fire årstider, som afslører øens forskellige ansigter, men også forskellige beboer og begivenheder, der kun sker på visse tidspunkter i spillet. De fire årstider påvirker naturligvis naturen i spillet, hvor f.eks. de grønne træer om foråret og sommeren bliver til flotte orange træer om efteråret og visne efterladte træer om vinteren. Vejret ændrer sig også med årstiderne, og det gør musikken også, hvilket ganske enkelt fungerer glimrende. Man efterlades nærmest i en afslappet tilstand, når man udforsker øen, imens musikken sagligt og diskret kører i baggrunden samt danser i takt til regnen i spillet, dyrene der hopper rundt og vinden der blæser.

Som man måske har fanget ud af anmeldelsen, så er Proteus et meget anderledes spil, og det giver sig også til udtryk i grafikken. Illustrationerne er bevidst klodset og virker meget retro, hvilket straks får tankerne hen på et spil som Minecraft, men det virker betydeligt bedre i Proteus. Dette formår spillet ved brug af en bred farvepalet, der til tider nærmest skaber maleriske landskaber, som leder ens tanker over på impressionistiske malerier fra store kunstner som Boudin, Degas og specielt Monet.

Vi afprøvede primært Proteus på PlayStation Vita, hvor det kørte uden nogle form for problemer, men vi har også afprøvet det på PlayStation 3, hvor det ligeledes kørte glimrende. Der er understøttelse af cross-save, hvilket er ganske nyttigt, da det er et cross-buy spil, dog kan det anbefales, at man gennemfører spillet i en session af gangen.

Der er ingen tydelig forskel på de to udgaver ud over lidt anderledes styringsmuligheder, på grund af touchskærmen på PlayStation Vita, og at man på PlayStation Vita har en ekstra dynamisk generering af Proteus øen ud fra ens lokation i den virkelige verden, hvilket dog ikke har nogen vigtig betydning. Proteus fungerer dog bedst visuelt på en stor skærm og med god lyd, da musikken samt lydene i Proteus spiller en vigtig rolle i spillet.

Proteus er et anderledes spil, som giver en unik spiloplevelse, og selvom nogle ikke vil kalde Proteus et spil, så mener jeg bestemt, at Proteus stolt kan iklæde sig den titel. Det er et glimrende spil, der kun kan anbefales at prøve af, hvis man er til lidt anderledes spil, som tidligere nævnte Journey, Flower og The Unfinished Swan. Når det så er sagt, så er Proteus ikke et særligt langt spil, og selvom det er meget individuelt, hvor meget man kan få ud af spillet, der sagtens kan og skal gemmeføres flere gange, så virker prisen for Proteus lidt for højt sat.

Til sidst er det værd at nævne, at for folk som går op i trophies i deres spil, så har Proteus nogle særprægede trophies, som ikke nødvendigvis er svære at få, men det kan være svært at regne ud, hvordan man opnår dem, hvilket for nogle kan give et ekstra element af udfordring og holdbarhed.
+ Unik oplevelse, med en flot anderledes grafik og et utroligt godt lydbillede.
Vil være for kort for nogle og for anderledes.
0