Rage 2

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 31. maj 2019 - kl. 10:23
Del denne artikel:
3 1

Træd ind i en farverig dystopisk verden, fyldt med banditter, over-the-top egenskaber og våben - og en del gentagelser. Vi anmelder Rage 2 her.

Rage 2 er en af de efterfølgere, vi ikke vidste vi havde brug for. Det originale Rage udkom i 2011 og er måske et af id Softwares svageste spil, men nogen hos Bethesda må have syntes, at vi skulle have endnu et Rage-spil.



Det første Rage var udviklet af id Software med deres egen id Tech spilmotor, men de skulle efter sigende have været så imponeret over svenske Avalanche Studios’ åbne verden og de fysik-baseret dele af gameplayet i Just Cause 3, at de blev hyret ind til at tage sig af den del af Rage 2. id Software har selv taget sig af skyde-delen og ingen kan få våben til at føles så kraftfulde og lækre som netop id Software kan.

Selv om Rage 2 er blevet markedsført som et historie-drevet open-world actionspil, så er historien overraskende simpel. Man tager rollen som Walker, der, efter lidt omveje, bliver den sidste Ranger i verden og han bliver nu kastet ud i opgaven med at redde de sidste overlevende mennesker på Jorden fra den evigt aggressive General Cross. Mere kompliceret er det faktisk ikke.



Men det gør faktisk heller ikke noget, for præcis som Just Cause spillene, skal man ikke spille Rage 2 for at opleve en god historie; man skal spille dem for at lege og have det sjovt i den åbne verden, mens man skyder til højre og venstre - gerne med enorme eksplosioner til følge. Og der er rig mulighed for at have det sjovt i Rage 2 og allerede fra starten af, føler man sig over-powered takket være det Ranger Suit man finder helt i starten af spillet.

Hele Rage 2 føles som ét stort opgraderingstræ. I hjertet af det hele er Nanotrites, som giver adgang til Arks (som gemmer på nye våben eller evner), adgang til specielle kasser med godter og man bruger dem til at aktivere en lang liste med både angrebs-evner eller passive egenskaber, som man kan gøre brug af når man render ind i grupper af fjender.



Nanotrite egenskaber kan for eksempel være Shatter, som er en trykbølge, der sender fjenderne flyvende væk eller Barrier, der er et skjold man kan sætte op foran sig og som beskytter en mod angreb. Det kan også være Vortex, som er et “sort hul” man kan smide ind i en gruppe fjender, som bliver trukket sammen og opslugt og forsvinder. Disse evner kan med fordel kombineres og de kan også opgraderes, ligesom så meget andet i spillet.

Ved siden af disse egenskaber, har man 10 opfindsomme og ikke mindst kraftige våben, som kun id Software kan lave dem. Af de bedste kan nævnes den fremragende Combat Shotgun, som også kan skyde med kinetisk energi og Firestorm Revolver, som skyder med små ildkugler, der sætter sig fast på fjenderne og som man kan detonere når man vil. Alle våbnene kan opgraderes til level 5 og hvert level åbner op for passive egenskaber som for eksempel hurtigere reloadtid og lignende.



Da Rage 2 foregår i et tid, hvor det meste af menneskeheden er blevet udslettet, så kan den dystopiske spilverden føles en smule tom. Efterhånden som man bevæger sig rundt, vil nye områder dukke op og i hver af dem er der vejafspærringer der skal ryddes, der skal smadres brændstofdepoter og der er fjendtlige baser, som skal tømmes for fjender. Alt dette skal gøres for at give adgang til nye våben, nye egenskaber og nye opgraderinger - Rage 2 er i sandhed ét stort opgraderingstræ.

I forhold til det første spil, er id Tech spilmotoren blevet droppet til fordel for Avalanche Studios’ egen Apex spilmotor. På papiret er teknikken skuffende, da spillet blot kører i 1080p på både PlayStation 4 og PS4 Pro - dog i 60 frames på Pro. Der er ikke nogen 4K opløsning på PS4 Pro og heller ingen HDR på nogen af maskinerne, men når det så er sagt, så byder Rage 2 på nogle ganske flotte og overbevisende lyseffekter alligevel.



En anden del, som man godt kunne have brugt lidt mere tid på, er spillets menuer - her bruger man trods alt en del tid, når man skal åbne op for nye egenskaber og opgradere ens våben. De er ulogisk opbygget og temmeligt langsomme, så det bliver lidt frustrerende at bruge dem med tiden. Rage 2 er ingen katastrofe rent teknisk, for det ser bestemt fornuftigt ud og den farverige grafik, lidt i stil med Far Cry New Dawn, er et friskt pust, men manglen på HDR er skuffende og det samme er den lave opløsning, som visse steder giver spillet et lidt groft udseende på trods af kraftig brug af anti-aliasing.

Rage 2 er et standard open-world actionspil, tilsat id Softwares specielle evne til at designe kraftfulde våben og en farverig grafisk stil. Våbnene og de specielle egenskaber er ganske opfindsomme, men det ændre ikke ved, at de hele føles en lille smule skabelonskåret og at ensformigheden forholdsvis hurtigt sætter ind.



Rage 2 er en fin action-shooter, men man savner måske lidt mere galskab og vanvid, som for eksempel i Bulletstorm - synes der lægges op til det i markedsføringen og set i det lys, lander Rage 2 en smule på flade fødder. Det er et fint spil, som man nemt kan sætte sig ned og spille, der er masser at lave, våbnene er fede og man bliver konstant belønnet. Den tekniske del er dog lidt tvivlsom og det bliver ret hurtigt ensformigt, men hvis du elsker open-world actionspil, gerne uden den helt seriøse tone, så tag et kig på Rage 2 - forvent dog bare ingen revolution.
Fakta
Rage 2

Rage 2

PlatformPlayStation 4
Udviklerid software / Avalanche Studios
UdgiverBethesda
Spillere1
UdgivelsesdatoUde nu
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 18 Stærkt sprog Vold
Følg PSlife her
+ Lækre tunge våben, den grafiske stil, mange opgraderinger, hele tiden noget at lave
Indviklet opgraderingssystem, langsomme og uoverskuelige menuer, bliver hurtigt ensformigt
Gameplay:7.5
Grafik:8.0
Online:-
Holdbarhed:8.0
Overall 7.5
Log ind og stem
1
Der er 1 bruger som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.