Rime

Anmeldt af: Hoder Jensen - 7. juni 2017 - kl. 21:51
6 4

Hvad får man hvis man blander Journey, ICO, Zelda, The Witness og en rigtig interessant fortælling sammen med gennemført flot grafik? Det finder vi ud af i vores anmeldelse af Rime.

Rime blev annonceret tilbage i 2013 som en eksklusiv titel til PlayStation 4 og ved annonceringen tiltrak det sig meget opmærksomhed pga. den flotte præsentation af spillet. Men i de efterfølgende år blev der meget stille fra den lille spanske udvikler Tequila Works, så man frygtede at spillet var tabt til glemslen. Men i 2016 dukkede Rime igen op til overfladen, denne gang ikke længere som en eksklusiv PlayStation 4 titel, men stadigvæk lige så flot og fascinerende som første gang det blev annonceret.

Nu er Rime så landet, som sagt ikke som en eksklusiv titel mere, men det gør ikke noget, fordi spillet stråler flot på PlayStation 4 og PlayStation 4 Pro.

Rime er en kombination af tredje-person platform, gåde-løsning og open-world, dog uden at man skal få forventninger om at spillet byder på en stor open-world, fordi store dele af spillet er lineært, men der er plads til masser af udforskning af den flotte verden som Rime forgår i. Man spiller som en dreng, der vågner op på en fremmed strand på en ukendt ø, hvor man prøver at opklare den mysteriøse verden omkring en, med udforskning og løsning af gåder, der er spredt over denne ukendte verden.

Gåderne er lige fra simple platforms-gåder, hvor man altså mere skal finde ud af hvordan man kommer til et specifikt sted, til små puslespil der skal løses i den rigtige rækkefølge eller visuelle gåder, hvor ting skal ses fra den rigtige synsvinkel. Gåderne er ikke specielt svære, men de giver et godt afbræk fra resten af spillet og gåderne er for det meste sjove små udfordringer, som efterlader et smil på læben undervejs og når udført.

Det er svært at fortælle om motivationen for den person man spiller, uden at afsløre for meget, men der ligger en dyne af mysterium over historien og verdenen som Rime foregår i, hvilket virker rigtigt godt og er meget charmerende. Det samme må man sige om de forskellige landskaber man kommer igennem, som også udviser masser af charme. Det er lige fra eksotiske øer til dybe skove, golde ørkener til dystre bjerglandskaber, alt imens man gåde efter gåde prøver at opklare hvem man er, hvor man er og ikke mindst, hvorfor man er der.

Det kan dog godt afsløres at man ikke er helt alene, da man har hjælp fra en munter ræv som guider en fint igennem spillet, så man altid har en god idé om hvilken vej man skal gå og ens ven spiller også en større rolle i historien, som overrasker positivt og efterlader et indtryk i flere dage efter man har gennemført Rime.

Hvis man har set video fra Rime eller ser på nogle af vores billeder her i anmeldelsen, så vil man straks se at spillet har en meget farverig grafisk stil. Spillet går ikke med en realistisk grafisk stil, men noget der ligger tæt op ad det man kalder ”Cel shading”, som man har set i spil som Borderlands, Ni no Kuni, Bastion og senest The Legend of Zelda: Breath of the Wild til Nintendo’s Switch konsol. Brugen af cel shading betyder man kan lave en grafisk stil som fremhæver de ting man ønsker og man kan få fuld smæk på farverne, hvilket Rime leverer helt fantastisk.

Så lad os bare slå det fast, at Rime grafisk er en fantastisk oplevelse og udført med nogle mindeværdige omgivelser, der gang på gang får en til at ramme den share knap på controlleren. Rime er et af de spil som jeg har taget flest billeder fra, også selv om grafikken ud fra et screenshot måske godt kan virke lidt simpel, grundet brug af ”cel shading”. Så er det netop den kombination af lidt simpel grafik med nogle meget flotte lyseffekter, der gør man gang på gang bliver nødt til at stoppe op i spillet for at nyde hvor flot det er.

Der er dog desværre lidt tekniske forhindringer, som nogle gange sætter skår i oplevelsen. Jeg oplevede nogle scener, der fik spillet til at hoppe lidt og det var på en PS4 Pro, som burde have nok hestekræfter til at afvikle spillet, til trods for hvor flot det ser ud. De tekniske forhindringer ødelægger ikke spillet, langt fra, men det skal bemærkes og det kommer også til at trække lidt ned, så forhåbentligt kan Tequila Works få finpudset spillet til at køre helt perfekt i den nærmeste fremtid.

Det er nærmere undtagelsen end reglen at spil leverer musik man husker på eller lægger specielt mærke til. Mange spil leverer ofte fornuftige lydsider, men uden at efterlade et indtryk. Rime er bestemt ikke et af de spil, fordi spillet leverer et fænomenalt soundtrack, der passer perfekt til stemingen i spillet. Det er en blanding af klassisk strygermusik og smukke pianostykker, som rammer helt rigtigt.

Musikken i Rime er da bestemt også en stor del af spillet og jeg spillede det med soundbaren skruet ekstra højt op, hvilket jeg kun kan anbefale at alle gør, fordi det et af de flotteste soundtrack leveret til et spil. Stor ros til Tequila Works og komponisten David Garcia Diaz.

Rime er måske ikke det længste spil der findes, men de ca. 8-10 timer spillet tager, er en rigtig god oplevelse, med en god blanding af udforskning, løsning af gåder og opklaring af historien i spillet. Historien er rigtig interessant og efterlader et indtryk på én og så er det hele krydret af at Rime er et rigtigt flot spil med et glimrende soundtrack. Der er lidt tekniske hik på vejen, men det ødelægger ikke spillet og samtidigt gemmer der sig også et forholdsvis let platin trofæ, for dem som går op i den slags.

Rime er rigtigt godt eventyr, der efterlader et smil på ens læbe gang på gang og selv om Rime nok ikke løber med prisen for årets spil, så skal man ikke gå forbi denne charmerende fortælling.
+ Flot verden med sjove gåder, krydret med en interessant historie og et fænomenalt soundtrack.
Lidt tekniske problemer i nogle scener, hiver desværre én ud af oplevelsen når det sker.