SingStar: Danske Hits

Anmeldt af: Martin Grænge Hansen - 17. februar 2011 - kl. 23:33
10 0

Er du eeeeeeensooooom? Jeg håber du er eeeeeensom! Baby eeer du eeeeensooom? Jeg håber du er ensom. U-uh-u-uden mig.

Danskerne har altid været overordentligt glade for de mange SingStar-udgivelser, som Sony med jævne mellemrum har sendt på markedet. Ikke alle udgivelser har ramt vores breddegrader, så vi er heldigvis blevet sparet for titler som 'SingStar: Bollywood' og det eksotiske 'SingStar: Svenska Hits Schlager' - desværre var vi ikke heldige nok til at slippe for 'SingStar: Store Drømme', der trods alt var på dansk. Et kig på hitlisterne på tværs af de danske radiostationer bekræfter netop sidstnævnte; vi danskere er svært glade for den musik, der fremføres af vores egne landsmænd.

Den tendens havde Sony fået færten af i slutningen af 2006, hvilke resulterede i en SingStar-titel, der for første gang indeholdte danske sange – hele 14 af slagsen faktisk. ’Legends’ var undertitlen, og John Mogensen, Swan Lee, Det Brune Punktum og Tøsedrengene var blot nogle af de kunstnere, der - oftest under lidt alkoholpåvirkning - blev udsat for glade amatørers alternative fortolkninger.

Nu spoler vi så tiden frem til 2011, og selvom en stor del af SingStar-oplevelsen i dag er blevet digitaliseret, og SingStar-butikken ganske vist har en række danske sange på hylderne, så er opdateringerne ikke helt så hyppige, som vi kunne tænke os. Derfor er det rart omsider at kunne byde velkommen til SingStar: Danske Hits; et SingStar-spil, hvor samtlige numre udføres af danske kunstnere.

Udgivelsen tæller hele 30 numre, der enten fremføres på dansk eller fremføres af danske bands/artister. Den komplette liste for spillet ser således ud:

-Alphabeat -The Spell
-Ataf Khawaja - Sommerfugl
-Aqua - Back to the 80's
-Bryan Rice - No Promises
-Carpark North - Just Human
-Celina Ree - Når Du Rør Ved Mig
-Cut N' Move - Give It Up
-Dúné - Dry Lips
-Hej Matematik - Centerpubben
-Hej Matematik - Walkman
-Jakob Sveistrup - Tænder På Dig
-Joey Moe - Yo Yo
-Jooks - Hun Vil Ha' En Rapper
-Junior Senior - Move Your Feet
-Laban - Hvor skal vi sove i nat?
-Lizzie - Ramt i Natten
-Magtens Korridorer - Picnic på Kastellet
-Medina - Kun for mig
-Medina - Ensom
-Nabiha - Deep Sleep
-Nik & Jay - En Dag Tilbage
-Poul Krebs - Sådan Nogen Som Os
-Private - My Secret Lover
-Rasmus Seebach - Engel
-Rasmus Seebach - Glad igen
-Shu-Bi-Dua - Sexchikane
-Sukkerchok - Hvor som helst, når som helst
-Super Heroes - Someone Else
-Tina Dickow - Give In
-Volbeat - The Garden's Tale

Som altid har man forsøgt at ramme nogenlunde bredt hvad angår stilarter, og der er både nye hits og gamle klassikere at vælge imellem. At skulle indhente licenser og rettigheder til de største danske hits koster naturligvis lidt mere end det er tilfældet med de middelmådige sange, så man sidder lidt med fornemmelsen af, at numre som ”Sommerfugl” med Ataf og ”Someone Else” med Superheroes måske lidt kan kategoriseres som fyld. I bund og grund handler det dog om smag, og jeg skal ikke kunne afvise, at der sidder en lille håndfuld Ataf-fans derude, som klapper i hænderne når de læser dette.

Et problem, som dog ikke bunder i personlige præferencer, er, at flere af de sange, der findes på skiven, i længere tid har været tilgængelige som download fra PlayStation-butikken. Der er med andre ord tale om genudgivelser - gammel vin på nye flasker - samme sange i nyt cover. Det er heldigvis ikke så mange sange, der er tale om, men på stående/siddende fod kan jeg få øje på fem sange på ovenstående liste. Derved skrumper listen over nye sange lidt ind, hvis man altså har været ude og smide penge efter dem på PlayStation-butikken.

SingStar: Danske Hits skal bestemt have roser for at give PS3-ejerne mulighed for at synge med på kendte danske sange. Desværre rammer udviklerne et par toner skævt, idet de vælger at genudgive sange, der allerede findes i online-butikken - det er ganske enkelt ikke godt nok. Hertil kommer også, at der i enkelte sange er småfejl i lyrikken, samt at man af og til bliver degraderet til at være baggrundssanger, når artisterne lukker op for de højere toner i slutningen af sangene.

I bund og grund er der ikke meget nyt under solen, men det gør ikke så meget. Brugervenligheden er i top, og spillet ligner sig selv. Det er lækkert, at de danske artister får vist lidt kærlighed i deres helt egen udgivelse, og vi ser allerede frem til ’SingStar: Danske Hits 2’. Det havde måske været den ideelle løsning at udgive sangene simultant på både fysisk og digitalt format. På den måde havde man sikret, at folket selv kunne vælge og vrage og så samtidig undgå dubletter, men sådan skulle det ikke være i denne omgang. Personligt er jeg godt underholdt af SingStar: Danske Hits, og langt de fleste sange er kendt fra radioen, hvilket gør dem ganske velegnet at synge med på.
Online:6.5
0