Sky Force Reloaded

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 5. december 2017 - kl. 06:11
3 1

Den gode gamle shoot ’em up er ikke helt død, det er Sky Force Reloaded et godt eksempel på. Læs vores anmeldelse her.

Polske Infinite Dreams står bag et par glimrende 1942-kloner - hvis nogen stadig kan huske dén Capcom klassiker. Sidste år udkom Sky Force Anniversary og nu er Sky Force Reloaded udkommet og begge spil er konverteringer af mobilspil - det burde nok få alarmklokkerne til at ringe, men de fungerer begge overraskende godt.

Lad os sige det med det samme; Sky Force Reloaded minder rigtigt meget om sidste års udgivelse, helt ned til fjendetyper og lydeffekter, som er blevet genbrugt - der er små ændringer at finde, men man skal se rigtige godt efter. Når det så er sagt, så er det ikke en direkte dårlig ting at Reloaded kører videre i samme spor, for det fungerer stadig rigtigt fint, men det kunne have været fint med for eksempel nye våben og små tweaks i gameplayet - som det er nu, kan Reloaded nærmest beskrives som en map-pack til forrige års spil.

I ægte 1942-stil har man kontrol over et lille fly i bunden af skærmen og man flyver automatisk fremad hen over land, vand og fabrikker, hvor man så skal forsøge at dræbe alt på sin vej og indsamle de livsvigtige stjerner som fjenderne smider når de eksploderer. Sky Force spillene gør tingene en lille smule anderledes end inspirationskilden fra Capcom og her på redaktionen var der forholdsvis stor uenighed omkring gameplayet, der nærmest er bygget op som ét stort grind - og det var ikke alle der var lige glade for det.

Man starter ud med et meget svagt fly, som kun lige er kraftigt nok til, at det kan ødelægge de svageste af fjenderne. Det betyder, at første gang man spiller det, der kommer man ikke ret langt i første bane før det er forbi - men man indsamler lige præcis stjerner nok til, at man kan opgradere ens fly en smule. Når man så prøver igen, kommer man nu en smule længere og optjener lidt flere stjerner, så man kan opgradere sit fly en smule mere og dermed kommer man endnu længere næste gang man prøver. Det ér ét stort grind, men et meget velafbalanceret grind.

Man låser nye baner op, en efter en, ved at gennemføre baner og så starter grindet sådan set forfra på den nye bane. Personligt er jeg ikke vild med spil hvor man skal grinde alt for meget, men i Sky Force Reloaded er det efter min mening perfekt balanceret, så man hele tiden har følelsen af, at man kommer en lille smule længere hver gang man prøver og at ens fly bliver en lille smule kraftigere hele tiden - og spillet har den der ”jeg skal lige prøve igen” effekt på mig. Overraskende nok virker det ikke trivielt at spille de samme baner igen og igen, for man føler altså hele tiden fremdrift - dog nok i små bidder, men det går hele tiden fremad.

Foruden af kunne opgradere ens flys våben, skjold og andet mellem hver bane, så er der også masser af power-ups i selve banerne. Nogle fjender er markeret og hvis man udsletter dem, bliver ens våben opgraderet så det skyder hurtigere og man kan finde skjulte kort rundt omkring, som giver midlertidige opgraderinger som for eksempel et skjold hvis man er ved at dø eller et specielt bonusvåben fra begyndelsen af banen.

Spillet indeholder 13 baner plus to bonus baner og foruden at skulle overleve dem og indsamle så mange stjerner som muligt, kan man optjene ekstra stjerner ved for eksempel at redde alle de strandede mænd som står rundt omkring i hver bane, nedkæmpe alle fjenderne på banen eller gennemføre den uden at blive ramt. Det er stort set umuligt at klare disse mål ét første forsøg, så det kan være en god idé at komme tilbage til en bane man har spillet tidligere, udstyret med et kraftigt opgraderet fly, for at gemmeføre banen 100%. Hvis man gennemføre en bane med alle mål opfyldt, åbnes der op for en svær udgave af banen hvor man optjener dobbelt så mange stjerner og gennemføre man også den med alle mål opfyldt, åbnes der op for en insane version, hvor man optjener tre gange så mange stjerner.

Sky Force Reloaded kører flot og flydende, grafikken er lækker med fine effekter fra eksplosioner og de enorme bosser er flot og opfindsomt designet. Det virker som om, at lydeffekterne er de samme som i det forrige spil, men de fungerer stadig fint og det samme gør den elektroniske chipmusik, som passer fint ind i spillets arkade-vibe.

Sky Force Reloaded er en fin genfortolkning af den vertikale shooter, en genre som vi ikke har set ret meget til de seneste år. Styringen er god og præcis, der er masser af udfordring i spillet og det kører flot og flydende lige meget hvor meget der sker på skærmen. Man skal dog være opmærksom på, at det ikke er noget let spil og det kræver ganske enkelt, at man spiller de samme baner igen og igen for at kunne opgradere ens fly, så man kan komme videre i spillet - og det er ikke alle, som bryder sig om denne måde at spille på - det fandt vi ud af her på PSlife.

Selv om Sky Force Reloaded isoleret set er et fint og velfungerende spil i genren, så minder det for meget om forgængeren. Der er stort set ikke tilføjet noget nyt til spillet, hvilket er en smule skuffende - man kunne godt have ønsket sig, at Inifinite Dreams havde tweaket den velfungerende formular en smule, for eksempel med nye våben. Som en fin ting, kan man spille side om side med en ven i sofaen, så man er to om at nedkæmpe den evige strøm af fjender.

Det skal dog ikke holde mig fra at anbefale Sky Force Reloaded til alle, som synes at 1942 var en sjovt spil og til andre som bare er ude efter en god og gedigen arkade udfordring til en god pris. Sky Force Reloaded kan købes på PlayStation Store til 74 kr.
+ Flot grafik, præcis styring, fængende hvis man kan lide at grinde
Stort set ingen udvikling fra det forrige spil, for voldsomt grind for nogen
1