Sonic & Sega All-Stars Racing

Anmeldt af: Marco Kire - 28. marts 2010 - kl. 23:00
9 0

“Åh nej. Endnu et mislykket Sonic-spil…”. Sådan vil de fleste nok tænke, når de hører om dette spil. Men der er al mulig grund til at droppe fordommene, for Sumo Digital har skabt et mesterværk.

“Åh nej. Endnu et mislykket Sonic-spil…”. Sådan vil de fleste nok tænke, når de hører om dette spil. Men der er al mulig grund til at droppe fordommene, for Sumo Digital har skabt et mesterværk i form af Sonic & Sega All-Stars Racing.

Sonic & Sega All-Stars Racing har siden udgivelsen i februar ligget stabilt på top 10 salgslisten for spil i Storbritannien, så helt dårligt kan det ikke være. Spillet byder også på meget indhold med blandt andet et glædeligt gensyn med de gode gamle Sonickarakterer, såsom Tails, Amigo, Dr. Eggman, Shadow og selvfølgelig Sonic. Der er splitscreen for op til 4 spillere, som oven i købet kan køre et løb mod 4 AI-spillere, så der i alt er 8 i ét race, og der er selvfølgelig også onlinespil. Der er rigtig mange spilmodes – der er blandt andet et traditionelt racerløb, mulighed for at kæmpe i arenaer og en spiltype, hvor målet er at være kongen over alle ved at dominere et område og derved samle point ind. Der er ikke mulighed for at køre mod AI-spillere i arenaspillene, når man spiller i split screen, men banerne er alligevel så små og kampene så intense, at man egentlig aldrig savner dem til at pifte stemningen op.

Man kan vælge mellem 22 figurer, men det er ikke muligt at skifte køretøj til den enkelte figur. Det gør dog heller ikke noget, da de alle er unikke og passer perfekt til ens karakter. Eksempelvis har den onde Dr. Eggman en Monstertrucklignende bil, mens den hurtige Sonic har en blå racerbil, og Shadow er udstyret med en sort motorcykel. Der er hele 24 forskellige baner, og der er ikke to, der er ens. Generelt er banerne ekstremt sjove og godt designet, fyldt med farver, små genveje og underholdende miljøer. På banerne er der placeret turbofelter og spændende pakker – samles de op, udstyres man med en ekstraordinær egenskab. Det kan for eksempel være tre effektive missiler, enorme bomber eller en specialeffekt, der kortvarigt forvandler ens køretøj til en helikopter, således at man hurtigt kommer frem i feltet.

Netop muligheden for at opsamle disse spændende våbenpakker betyder, at alle med succes kan spille Sonic & Sega All-Stars Racing. Man behøver ikke nødvendigvis at være god til racerspil, om end det selvfølgelig er en fordel, og det er desuden let og enkelt at styre køretøjerne igennem de spændende baner. Der er desuden tre sværhedsgrader, hvor selv den letteste byder på nok udfordring til selv de bedste, men hvor nybegyndere sagtens kan nå en fornuftig placering i feltet. Skulle man alligevel havne uden for podiets rækkevidde, er man så heldig, at man med stor sandsynlighed får fat i sit all star-move, når man samler en pakke op. Hver figur har sit helt unikke all star-move, som ofte er evnen til at udrydde de fleste af de forankørende af banen med et næsten dødbringende våben. Det geniale i gameplayet er dog, at selvom man får mulighed for at udnytte sit all star-move, skal man ikke forvente at ende øverst på skamlen, hvis man ingen evner har til at race, men man skal heller ikke frygte at ende på sidstepladsen.

Det samme kan siges i onlinespil, hvor der både er meget hurtige spillere og så er der også en del, der tydeligvis bare spiller det for hyggens skyld. Kvaliteten i onlinespillene er virkelig god, og undertegnede oplevede overhovedet ingen problemer med forbindelsen eller hakkende billede, hvilket er vigtigt i et så tempofyldt spil som Sonic & Sega All-Stars Racing. På den anden side kunne man godt savne nytænkning i online-delen, som egentlig ikke byder på noget helt ekstraordinært.

Grafikken er nydelig og lige så munter, som resten af spillet er. Brugen og omfanget af effekterne er helt fantastisk, og man er iskold, hvis ikke man lader sig rive med og falde pladask for grafikken, som oser af charme og hygge. Overordnet set er grafikken ikke helt lige så smuk og nydelig som i eksempelvis Ratchet & Clank: A Crack in Time, og de helt små detaljer kunne være bedre designet, men alt i alt må man sige, at Sumo Digital har udført et meget fornuftigt arbejde med grafikken. Der er dog et problem med lag/hastighedsnedsættelse, når man kæmper på livet løs mod tre andre venner på samme skærm i split screen, som er tydelig, men heldigvis opstår det kun af og til, og det er ikke med til at ødelægge det samlede billede.

Lyden er typisk Sonic og SEGA. Både figurernes spontane udbrud af latter eller kommentarer og musikken er lystig, fjollet og stemningsfyldt. Personligt er jeg normalt ikke fan af spil fra SEGA på grund af lyden i deres spil, som ofte er 90’er-agtig. Men i Sonic & Sega All-Stars Racing spiller det perfekt, og det er ren nostalgi at skrue højt op for lyden og nyde samspillet mellem grafikken og lyden. Perfekt.

I og med, at Sonic & Sega All-Stars Racing byder på så mange forskellige spil modes, baner, figurer fra Sonic-universet, split screen for 4 spillere og en fornuftig onlinedel, må det siges, at holdbarheden er helt i top. Både børn og unge spillere kan naturligvis holde sig underholdt i timevis, men selv voksne og måske endda ældre kan more sig gevaldigt over det sjove gameplay, den gode humor i figurernes udtalelser, figurerne i sig selv og ikke mindst de sjove baner og den muntre grafik og lyd. Spillet har desuden fået en PEGI rating på 7+ og har altså ikke scoret lavere på grund af vold i spillet – det kan så diskuteres, hvor voldeligt det egentlig er.

Sonic & Sega All-Stars Racing er stærkt sammenligneligt med tidligere udgivelser som Crash Team Racing og ikke mindst Mario Kart. Men Sonic kan være helt rolig, for aldrig før har et spil i denne genre været så komplet og flot udført, som Sonic & Sega All-Stars Racing er. Grafikken er nydelig og aldeles godkendt, og lyden er perfekt, men det er gameplayet, der sidder lige i skabet. Der er dog nogle få fejl, der skæmmer billedet en smule, hovedsageligt det hakkende billede, når der virkelig er tryk på i 4-player split screen, men der er godt nok ikke meget at sætte en finger på. Måske bliver Sonic & Sega All-Stars Racing spillet, der kommer til at booste Sonics image, hvor serien de seneste år har været præget af middelmådige og forglemmelige spil. Det kan vist med rette siges, at Sonic & Sega All-Stars Racing er årets mest positive overraskelse.
Gameplay:10
Holdbarhed:10
0