Spider-Man: Miles Morales

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 6. november 2020 - kl. 14:36
5 7

Spider-Man: Miles Morales er et lidt for velkendt, men alligevel et ganske solidt lanceringsspil til PlayStation 5. Læs vores anmeldelse her.

Spider-Man til PlayStation 4 var en stor succes for Sony og Insomniac Games, og nu er Spider-Man: Miles Morales klar til PlayStation 4 og PlayStation 5. Vi har her set nærmere på PlayStation 5 versionen.

Spider-Man: Miles Morales er ikke en direkte efterfølger til det første Spider-Man og hvis det var en tv-serie vi havde med at gøre, ville man nok nærmere kalde det for en spin-off. Peter Parker står i baggrunden denne gang og hovedpersonen er nu Peters ven, den 17 årige Miles Morales, som man støder på ved flere lejligheder i det første Spider-Man.

Jeg tror ikke jeg afslører for meget ved at fortælle, at Miles også er blevet bidt af en edderkop og får samme evner som Peter Parker. Selv om han ikke er helt så stilfuld og adræt som Parker, er han ved at være klar til at stå på egne ben. Det får han rig mulighed for da Peter skal til Europa, for banditterne i New York holder jo ikke fri af den grund, så derfor må Miles træde i Spider-Mans sted. Historien er igen det bærende element, og selv om jeg var ret spændt på hvordan en anden Spider-Man end den “rigtige Spider-Man” ville virke, så får Insomniac det historiemæssigt til at hænge meget godt sammen.

Spider-Man: Miles Morales minder en del om det første spil, men beefet op på forskellige områder. Efter en hektisk tutorial, kastes man ud i en åben verden i New York, som er fyldt med både missioner, sidemissioner, aktiviteter, samleobjekter og mange andre ting. Kampsystemet er stadig en central del af spillet, og lige som Spider-Man, er Miles Morales heller ikke bevæbnet med andet end hans edderkoppespind, en række gadgets og en god portion fysisk formåen.

Kampene minder om en blanding af martial arts og luftakrobatik - blandet med balletdanserens fjerlette bevægelser - og de afhænger ikke så meget af om man kan strikke lange kombinationer sammen. Det drejer sig lige så meget om, hvordan man håndterer gruppen af fjender omkring en og hvordan man undviger deres angreb.

Man finder hurtigt ud af, at Miles har nogle andre egenskaber end Peter Parker, blandt andet nogle Venom skills, som er en række kraftige elektrificerede angreb, der kan udføres når ens Venom meter er fyldt op. Man kan udstyre Miles med fire forskellige gadgets ad gangen og hver af dem kan opgraderes. Der er også knap 20 Spider-Man dragter, som alle giver ham specielle egenskaber, og endelig er der et simpelt opgraderingstræ med tre grene, hvor man kan gøre Miles bedre, hurtigere og stærkere inden for de tre områder områder.

Ligesom i det originale Spider-Man, svinger Miles sig af sted mellem New Yorks skyskrabere - og som en sjov lille detalje, er Miles ikke helt så yndefuld når han svinger sig af sted som Peter Parker, da han jo ikke har samme erfaring. Efter lidt tilvænning, svinger man sig dog med stor selvsikkerhed mellem, og over, New Yorks bygninger. Man kan naturligvis også bevæge sig på jorden, kravle og løbe op ad bygningsfacader og det betyder, at man aldrig kommer til at stå stille og at man kommer hurtigt og let gennem New York.

Styringen kræver en lille smule tilvænning og der vil opstå frustrerende øjeblikke, hvor man ikke lige kan få Spider-Man til at gøre det man gerne vil. Når det er sagt, så fungerer styringen helt overordnet virkelig godt og det ser super-lækkert ud, når man med høj fart enten svinger sig højt over byen fra skyskraber til skyskraber, eller helt nede i gadeplan, få meter hen over den tætte trafik. Spillet gør i øvrigt fint brug af både haptisk feedback og de adaptive triggere når man slås og svinger sig gennem byen.

Spider-Man: Miles Morales minder en del om det første Spider-Man fra PlayStation 4 og det kan man godt mærke når man spiller. Selv om Miles har nye bevægelser, nye egenskaber og nye gadgets, så er det i bund og grund det samme spil, hvor der er skruet lidt på nogle knapper. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, for hvis man er sulten efter mere Spider-Man efter at have gennemført originalen fra 2018, så er Miles Morales den helt rigtige buffet.

Spider-Man: Miles Morales kommer også til PlayStation 4 og så kunne man jo blive lidt bekymret for, om det ville gå ud over PlayStation 5 udgaven. Nu var det originale Spider-Man jo et virkelig flot spil og Miles Morales fortsætter heldigvis den trend. Grafikken står skarpt, detaljegraden i ansigterne og i New York er imponerende og byen ser virkelig lækker ud, både i lys og i mørke. Da dette spil udspiller sig omkring juletid, får vi endda New York dækket i sne og med julepynt at se - det ser ganske lækkert ud.

PlayStation 5 versionen byder på to grafikindstillinger, en Fidelity Mode og en Performance Mode. I Fidelity kører spillet med 30 frames i 4K og med alle effekter slået til, lige fra HDR til ray tracing - og det ser ret lækkert ud. Det virker dog om som, at Insomniac har udset sig nogle steder hvor ray tracing skal være til stede, for jeg synes ikke det er overalt hvor det kunne være. I Performance Mode kører spiller i opskaleret 4K ved 60 frames, men uden ray tracing og flere andre effekter er også fjernet.

Som noget ganske imponerende, så er der nærmest ingen indlæsningstider her. Når spillet startes op fra bunden, så tager det omkring 36 sekunder fra man starter spillet og til man rammer hovedmenuen. Det er meget normalt og ikke specielt imponerende. Men hvis man forlader spillet, og lukker det ned, så starter det langt hurtigere op, hvis du bestemmer dig for at spille videre. Så ligger spillet klar til at springe i gang med det samme og her tager det blot 9 sekunder om at ramme hovedmenuen og så yderligere cirka 2 sekunder fra man vælger start og til man står midt i New York. Det sidste er specielt imponerende og man bliver ikke afbrudt af load skærme inde i spillet på noget tidspunkt.

Spider-Man: Miles Morales er den logiske fortsættelse af Spider-Man fra PlayStation 4 og jeg forstår godt, at det ikke betegnes som en efterfølger af Insomniac. Det virker som om, at det er bygget ovenpå originalen, for grundpillerne i spillet er de samme og så er der blevet skruet på nogle knapper. Det er der kommet lidt nye features, en opdateret teknisk side, men også et mindre og kortere spil ud af.

Det skal ikke forstås negativt, for udgangspunktet var jo glimrende, men Spider-Man: Miles Morales mangler den der wow-faktor som Spider-Man havde - og her tænker jeg ikke grafisk, for der er bestemt sket noget på det område, men det føles måske lidt for meget som originalen.

Spider-Man: Miles Morales er guf for Spider-Man fans og det fungerer præcis lige så godt, som originalen gjorde på PlayStation 4. Et virkelig solidt lanceringsspil til PlayStation 5 fra Sony.
+ Gode nye evner til Miles, flot grafik med ray tracing, velfungerende kampsystem, imponerende indlæsningstider
Lidt for velkendt hvis man har spillet Spider-Man