SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 22. juni 2020 - kl. 20:26
0 1

SvampeBob Firkant, Patrick Søstjerne og Sandy Egern er tilbage i en remaster af en omkring 17 år gammel klassiker - læs i vores anmeldelse her, hvordan det er gået.

Der er måske ikke så mange der ved det, men SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated er faktisk en fuld remaster af SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom fra 2003, som udkom på blandt andet PlayStation 2, Xbox og Nintendo Gamecube. Originalen er gået hen og blevet en uventet klassiker, men hvordan er denne remaster så lykkedes?

Plankton er som sædvanlig ude på ballade og denne gang har han bygget en hær af robotter, som skulle hjælpe ham med at erobre verden. En simpel indstilling på robot-fremstillingsmaskinen stod dog forkert (desværre var det “adlyd”-indstillingen den var gal med), så han bøvler noget med dem - de smadrer og ødelægger nemlig den verden han gerne vil overtage. På en eller anden måde får Plankton overtalt SvampeBob, Patrick Søstjerne og Sandy Egern til at hjælpe ham med at udrydde robotterne og redde landet Bikini Bottom. Men er han til at stole på?

Ikke overraskende er SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom et spil for de yngre spillere - men voksne kan altså også sagtens spille det og der er flere morsomme referencer, som kun voksne vil fange. Gameplayet er simpelt; man render rundt som i et traditionelt 3D platform eventyr, nedkæmper robotter, undgår fælder og hopper på platforme. Undervejs skal der indsamles massevis af “shiny and sparkly things”, Patricks sure sokker og gyldne paletter.

De gyldne paletter er godt gemt rundt omkring og gives også som belønning hvis man gennemfører forskellige opgaver for diverse velkendte karakterer. De er vigtige at indsamle, da de giver adgang til nye verdener. De sure sokker kan også konverteres til en gylden palet, hvis man afleverer 10 af dem til Patrick. Endelig er der de der “shiny and sparkly things” (som er nogle farvede blomsterformede objekter), der bruges til at få adgang til specielle områder på banerne, men man får automatisk samlet så mange af dem, at man ikke skal være bekymret for ikke at have nok når man skal bruge dem.

Gameplayet er ganske generisk og let at gå til for de yngre spillere. Missionerne er til tider opfindsomme og typisk ganske varierede, så det bliver aldrig kedeligt, selv om det mere eller mindre altid er det samme man gør (nedkæmper robotter, indsamler ting og så videre). Der er dog diverse små minigames her og der, som også er med til at skabe variation.

Man kan spille med både SvampeBob, Patrick og Sandy og man kan skifte mellem dem ved specielle busstoppesteder. De alle har forskellige evner og egenskaber, men de kan alle nedkæmpe robotter med et nærkampsangreb. SvampeBob kan ramme fjender oppe i luften med hans Bobble Blowing angreb, Patrick Søstjerne kan kaste med forskellige ting og ramme robotter eller kontakter på lang afstand, mens Sandy Egern, med den tunge Texanske accent og lassoen, kan gribe fat i fjender fra lang afstand med lassoen eller svæve over længere afstande ved at svinge lassoen over hendes hoved.

Sværhedsgraden er tilpasset de yngre spillere og er derfor til den lette side - dog straffer spillet unødvendigt hårdt på ét bestemt sted. De tre spilbare karakterer kan ikke svømme og hvis man skulle være så uheldig at falde i vandet, så dør man og sendes omgående tilbage til sidste checkpoint. Man mister ikke bare et par underbukser (der fungerer som liv) som når man for eksempel bliver ramt af en robot. Det kan godt være frustrerende for de yngre spillere (og de voksne) og underligt at det skal straffes på denne måde.

Gameplayet er ret generisk og det er de underholdende figurer og det charmerende univers, som holder det hele flydende. Det betyder ikke, at SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom ikke er sjovt, men man skal nok være fan af den firkantede svamp, hvis man skal have det meste ud af spillet her.

Der er også en multiplayer del, hvor der er en helt ny horde mode, som kan spilles i enten lokal- eller online multiplayer sammen med en ven. Der er mere end 20 forskellige baner her og foruden de tre karakterer fra kampagnen, kan man her også spille som Plankton, sneglen Gary, Eugene Krabbe og Blækvard Tentakkel. Horde delen er en fin tilføjelse til spillet, men ikke noget man vil spille i flere timer ad gangen.

Som jeg lagde ud med at sige i starten, er denne Rehydrated version faktisk en remake af originalen fra 2003, som oprindeligt var udviklet af Heavy Iron Studios. Grafikken er er blevet opdateret betydeligt og gameplayet er blevet justeret en smule, så det passer til 2020 standarder - og som nævnt, indeholder spillet så også den her nye Horde mode og også en boss-kamp, som var blevet fjernet fra det originale spil.

Rent teknisk fungerer spillet fint. Grafikken er simpel men flot og der er lagt meget kærlighed i at få opdateret den originale grafik til moderne standarder. Der er dog lidt fejl i spillet, som vi håber vil blive fixet inden udgivelsen, blandt andet at spillet glemmer mine inverterede styre-indstillinger hver gang jeg skifter karakter (og det gør man tit) og en anden gang blev jeg fanget i et loop, hvor jeg ved et uheld kom uden for banen og blev derfor respawned - men stadig uden for banen, hvorefter jeg blev respawned igen - stadig uden for banen. Så den eneste udvej var at quitte spillet og loade det sidste save op igen for at komme videre. Stemmerne er remastered fra det originale spil og de er rigtigt gode, men soundtracket er utroligt ensformigt og nok noget man vil skrue ned for ret hurtigt.

SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom er måske en klassiker, som ikke så mange har fået spillet. Nu er muligheden her igen og denne gang i en Rehydrated udgave, som er en glimrende remaster af originalen. Det er et spil for hele familien og til de yngre spillere i familien og derfor er det ærgerligt, at spillet ind imellem straffer spilleren urimelig hårdt - og at der ikke er dansk tale i.
+ Let tilgængeligt gameplay, fin variation i kampagnen, en flot remaster, tro mod SvampeBob universet
Lidt tekniske fejl, straffer nogle gange fejl for hårdt i forhold til målgruppen, mangler danske tekst/tale
1