SSX

Anmeldt af: Jakob Kofod - 13. marts 2012 - kl. 21:50
0 0

SSX er tilbage i stor stil og sørger for, at vi får stillet vores extrem sportslyst med et stort fedt smil på læben og vabler på fingrene.

Sidste generation af konsoller bød på en række extrem sportsspil, fx Cool Boarders og Tony Hawk, og så var der selvfølgelig SSX, som var det spil, der dominerede snowboard genren på Playstation 2. Disse spil har været en mangelvare under den nuværende generation af konsoller, men nu er der endelig godt nyt til alle adrenalinjunkierne, for SSX leverer big time!

SSX byder på tre forskellige game modes, den første kaldet World Tour er spillets historiedel eller træningsdel, om man vil. World Tour er spillets historiedel, og det er her, man bliver sat ind i spillets forskellige facetter og lærer at mestre de forskellige teknikker og de mest basale ting. Man spiller som forskellige medlemmer af Team SSX i forsøget på at klare de ni ”Deadly Descendt”, som er de ni farligste bjerge i hele verden.

Undervejs kæmper man i tre forskellige spiltyper; Race it, hvor det handler om at komme hurtigst ned af bjerget, Trick it, hvor det handler om at lave den højeste score ved at lave de mest vanvittige trick og opretholde en høj combo og Survive it, hvor det - som navnet antyder - handler om at overleve. Bjergene, man kæmper på, er for det meste underlagt ekstreme forhold, hvilket gør, at man skal påføre sig ekstraudstyr i form af en ishakke, ekstra beskyttelse, en iltmaske eller måske en flyverdragt for at have en nogenlunde chance for at komme ned for foden af bakken i live.

World Tour er relativ nem og hurtig at komme igennem, hvorfor jeg også referer til den som en form for træningsdel. Selve historien er ikke noget at råbe hurra for, men den er der og er med til at skabe en relation til de forskellige karakterer, som spillet indeholder. Karaktererne bliver løbende præsenteret, efterhånden som de bliver låst op, dette sker ved en tegneserie cutscene, hvor de fortæller lidt om, hvem de er og hvordan de er blevet en del af Team SSX.

Når man først har klaret sig igennem World Tour, kan man kaste sig over Explore, hvor der er intet mindre end 159 events, man kan kaste sig. Igen er det Race it, Trick it og Survive it, og der er tider og highscores, man skal slå for at få henholdsvis guld, sølv og bronze. Udover at konkurrere mod de i forvejen programmerede tider, så konkurrerer man også samtidig mod ens PSN venner, da spillets RiderNet funktion, der fungerer som Need for Speeds Autolog, automatisk henter ens venners tider og scores ind og giver en mulighed for at slå dem, hvilket giver lidt ekstra credits.

De credits, man optjener, kan man bruge til at købe ekstra udstyr til de forskellige karakterer. Man kan købe almindelige dragter og snowboards, der ændrer karakterens udseende, men man kan også ofte finde specielle og sjældne snowboards og dragter, der giver en f.eks. ekstra høj fart eller længere boost. Man finder også nogle gange hemmelige ting, som man kan købe for svimlende summer, men disse er også meget værdifulde og forhøjer typisk ens chance for at få guld i de forskellige events.

Hvis man synes, at ens PSN venner er for nemme at slå, kan man kaste sig over spillets deciderede multiplayerdel, her er der hele tiden forskellige Trick it, Race it eller Survive it events, som man kan vælge at deltage i. Nogle af eventene er gratis at deltage i, mens andre koster credits, den samlede præmiepulje afhænger selvfølgelig også heraf. Man kører ikke direkte mod andre spillere online, men mod de bedste ghost tider. Det er bestemt en god ting, da det betyder, at man kan deltage i de forskellige events, når det passer en, og man skal derfor ikke sidde og vente i en lobby for at få lov til at være med.

Uanset hvilken spiltype, man kaster sig over, så er det et forrygende gameplay, der bliver leveret. Der er knald på fra start til slut i bedste arkadestil, og man føler virkelig, at man fræser ned af bjerget med 180 km/t. Styringen i spillet sidder lige i skabet, man kan vælge enten at udføre trickene på højre analog pind eller via knapperne - hvis man er til det, kan man også vælge at styre spillet med den klassiske SSX styring.

For at få succes i spillet skal man kombinere en masse hæsblæsende tricks sammen, da det hele handler om at få opbygget sin boost, som bruges til at få fart på boardet og udføre specielle tricks. Når man har fået opbygget sin boost nok, aktiveres Tricky mode, hvilket udløser uendelig boost - dette kræver dog, at man fortsætter med at lave imponerende tricks uden at gentage sig selv i en uendelighed, da selv den mindste fejl gør, at man ryger ud af Tricky mode og må starte forfra.

Hvis man laver en fejl, er der dog hjælp at hente, da spillet indeholder en rewind funktion, som gør, at man kan skrue tiden tilbage til før hoppet, der sendte en i døden, og ændre retning - dette er dog på bekostning af point og tid.

Grafisk er spillet ganske pænt, de forskellige karakterer er alle farvestrålende men relativt fattige på detaljegrad, men det ligger man nu heller ikke så meget mærke til, når man er på vej ned af bjergene, så det har ikke den store betydning. Bjergene, som man ræser ned af, er alle utroligt flot udført, og man mærker næsten suset, når man ræser ned af dem med høj hastighed. Hvert enkelt bjerg indeholder utallige forskellige ruter, man kan tage nogle, der er helt oplagte, mens andre kun bliver fundet, hvis man lader sig falde igennem en grotte eller tør tage springet ud i det ukendte.

Soundtracket til SSX er helt perfekt, her finder man kunstnere som Digitalism, Skrillex og Foster the People, der sørger for, at man kommer i det rigtige humør, mens man smadrer ned af bjerget. Spillet indeholder en remix funktion kaldet ”Harmony”, som dynamisk remixer numrene undervejs. Spillet indeholder selvfølgelig også det klassiske Run-D.M.C nummer ”It's Tricky”, dog i et Pretty Lights Remix, der leverer lydkulissen, når man går i Tricky Mode - så man ikke er i tvivl om, at man skal se at få gang i nogle tricks.

SSX leverer på alle område. Det har de store bjerge, det har de seje karakterer, det har en endeløs række af events og en solid multiplayerdel, men vigtigst af alt har spillet et fantastisk gameplay, der gør det til en leg at udføre de mest halsbrækkende tricks og gør SSX til den type spil, som denne generation har manglet, siden dengang PS3 første gang så dagens lys.
0