The Ascent

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 29. marts 2022 - kl. 08:31
1 1

The Ascent er en rigtig fin twin-stick shooter, tilsat lette rollespils-elementer i en fantastisk cyberpunk verden. Læs anmeldelsen af The Ascent til PlayStation 5 her.

The Ascent er det første spil fra svenske Neon Giant og er en cyberpunk twin-stick shooter med rollespils-elementer. Det udkom til Xbox Series X/S sidste år - og nu er det så endelig kommet til PlayStation.

Handlingen udspiller sig i Veles, en enorm metropol, ejet og styret af det magtfuld megaselskab The Ascent Group. Man tager rollen som en slavearbejder hos Ascent Group, der en dag bliver fanget i en række katastrofale hændelser, da The Ascent Group af ukendte årsager pludselig kollapser og det er ikke længere muligt at få kontakt til dem. Resultatet er at Veles fra det ene øjeblik til det næste, bliver en buffet for fraktioner, der vil have kontrol over byen. Man må nu gribe til våben og på en mission for at finde ud af, hvad der står bag The Ascent Groups kollaps og forhindre at Veles falder i de forkerte hænder.

Man bliver kastet ud i actionen lige med det samme og det meste af tiden går med, i et isometrisk view, at kæmpe og nedlægge massevis af fjender. Missionerne er lidt til den simple side og fungerer mest som en undskyldning for at udslette den ene horde af fjender efter den anden. Man klarer sig bedst ved hele tiden at holde sig i konstant bevægelse og kombinere ens våben og specielle egenskaber - men lidt overraskende har The Ascent også et ret velfungerende cover system, som mange gange har reddet mit liv - det bør man helt klart lære at bruge.

Undervejs får man adgang til en masse våben, lige fra pistoler, shotguns og assault rifler til rocket launchers og forskellige typer af granater. Der ud over får man løbende adgang til nyt armour og specielle egenskaber som for eksempel en sværm af eksplosive edderkoppe-bots eller et hydraulisk melee angreb, der pulverisere alle i nærheden på et øjeblik. Det gælder i øvrigt om, at samle alt op hvad man støder på undervejs, da man kan sælge overskydende våben og armour til forskellige tradere rundt omkring i Veles.

Gameplayet er simpelt, men virker ganske godt. Der hvor The Ascent fungerer bedst, er når man støder på en stor gruppe fjender og man har det helt rigtige udstyr og våben med og man mejer dem ned, en efter en, mens alt omkring en eksploderer og falder fra hinanden. Det er dog ikke altid at det udspiller sig sådan, fordi sværhedsgraden er ganske ujævn. Man kan det ene øjeblik støde på en gruppe på 15-20 fjender, som man udsletter på få sekunder, for øjeblikket efter at møde enorme bullet-svampe, der bare ikke vil dø og som kan fjerne dig fra jordens overflade på et øjeblik. Det er noget ujævnt og temmelig frustrerende.

Det bliver dog udjævnet en smule, hvis man spiller side om side med op til tre venner enten i lokal co-op eller i co-op over nettet. Her bliver det lidt lettere at tage livet af bullet-svampene, men det ændre ikke på, at sværhedsgraden stadig er ujævn og spillet burde måske skalere sværhedsgraden lidt, alt efter hvor mange spillere der spiller. Og når det kan spilles alene, burde sværhedsgraden også imødekomme dette.

The Ascent er et virkelig flot spil. Cyberpunk genren er fyldt med kæmpe neon-oplyste byer, fyldt med snavs, de mest ubehagelige typer og snuskede barer. Det samme er tilfældet i The Ascent. Grafikken er virkelig flot og uhyre detaljeret og når man kommer til Veles’ handelsdistrikter er der neonskilte over det hele og det ser fremragende ud. Kampene er fyldt med eksplosioner og dele af omgivelserne kan ødelægges og store beholdere rundt omkring kan eksplodere. Det er virkelig kræs for øjet og designet af den her cyberpunk verden er spot on.

Lydsiden er også god, med gode og tunge lydeffekter fra ens våben, en tungt elektronisk soundtrack, der for alvor sætter ind, når man støder på en gruppe fjender. Spiller man uden headset, kommer en del af lydeffekterne ud af DualSense controlleren og det har jeg altid været lidt splittet omkring, for hvorfor vil jeg have dele af min lydside til at komme ud af en lille dårlig højttaler i stedet for ud gennem mit lydanlæg? Nogle gange kan det god give mening (så som for eksempel radio-kommunikation), men The Ascent tager det lidt for vidt, når man for eksempel hører nogle eksplosioner igennem ens DualSense højttaler - den slags lydeffekter ville jeg have foretrukket det gennem min lydanlæg.

Ellers bruges DualSense controlleren rigtigt godt og man kan mærke langt det meste af det man foretager sig i controlleren. Man kan både mærke at man lader sit våben og ens hjerteslag, når man er ved at løbe tør for liv.

The Ascent er en rigtig fint twin stick shooter, som løftes op af tilføjelsen af lette rollespils-elementer og en fantastisk visuel side med fremragende cyberpunk design. Er du til cyberpunk universer og god solid action, så er The Ascent et spil du burde tjekke ud. Der er godt med indhold, både i missioner og sidemissioner, der er masser af ting man kan finde og mange historier man kan udforske. På samme tid ser det virkelig godt ud, lyder godt og DualSense controlleren bruges virkelig godt. Den meget ujævne sværhedsgrad er dog frustrerende.

Det er ikke til at se, at det her spil er udviklet af et lille team på 12 mand i Upsala i Sverige - det emmer af langt mere. The Ascent fås nu til PlayStation 4 og PlayStation 5 og for 219 kr. på PlayStation Store og du får adgang til begge versioner for denne pris.
+ God og solid action, fremragende cyberpunk design, mange forskellige våben, god brug af DualSense
Temmelig ujævn sværhedsgrad
1