The Crew 2

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 2. juli 2018 - kl. 09:51
Del denne artikel:
3 4

The Crew 2 er fortsættelsen af Ivory Tower’s ambitiøse racer fra 2014. Vi har set nærmere på, om The Crew 2, med tilføjelsen af fly og både, kan have mistet fokus.

Det er aften og solen står lavt ind mellem skyskraberne i Los Angeles. Det har regnet og jeg triller rundt i de fugtige gader i min gule Audi TT RS - jeg tager kortet frem og ser at der er et gadeløb tilgængeligt i Las Vegas, og sætter en markør på kortet. Et kort øjeblik overvejer jeg at hoppe direkte til løbet, men vælger i stedet at køre derhen, en tur, der i The Crew 2, tager et kvarters tid.



Jeg fortryder ikke at have taget turen. Den sender mig ud af Los Angeles, efterhånden som solen forsvinder bag horisonten, og ud på snoede bjergveje, gennem store skove og på brede highways, hvor Audien rigtigt kan få lov til at strække benene. Jeg bruger natten til turen, og som solen dukker op i horisonten, tårner Las Vegas’ skyline sig op, og snart kører man ned af The Strip, med morgensolen i ryggen. Lyder det ikke som noget man godt kunne holde til?

The Crew var et ambitiøst open world racerspil, og det bød på en af de største og mest åbne spilverdener vi længe havde set. Det var måske en smule støvet, lidt til den kedelige side og det manglede personlighed - i hvert fald i forhold til lignende spil som Need for Speed og Forza Horizon. Lad os slå fast med det samme, at det er helt anderledes i The Crew 2, hvor der er langt mere attitude - og det er en velkommen forandring.



Hvor man i det første The Crew skulle infiltrere streetracer-gruppen 5-10, og udføre missioner for dem for at stige i deres interne rang, kan man i The Crew 2 godt se, at der er gået cirka tre og et halvt år, da der er gået social media i den. Det gælder nemlig nu om at blive et motorsports-ikon, og det gøres ved at høste followers. Man belønnes for stort set alt hvad man gør i spillet. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg er vild med det retningsskifte, men man skal nok bare se i øjnene, at det er oppe i tiden blandt målgruppen til spillet, og derfor var det formentligt et let valg for Ubisoft at træffe.

The Crew 2 har kigget mod Forza Horizon, og det hele er blevet pakket ind i tv-serie/festival events, hvilket klæder spillet. Målet er altså at blive et motorsports-ikon, og det gøres via fire unikke racerorganisationer spredt ud over USA, som bliver kaldt Motor Families.



De fire Motor Families koncentrerer sig om Street Racing, Pro Racing, Freestyle og Off-Road. Når man først er blevet optaget i disse racerorganisationer, får man løbende adgang til hele 14 forskellige løbsdiscipliner. De spænder lige fra traditionel Street Race, Drifting, Drag Race over Moto Cross, Rally Cross, Rally Raid og Monster Trucks, til løb på vandet i kraftige Powerboats og i luften i Air Race og Aerobatics. Det er ikke alle 14 discipliner som fungerer lige godt (generelt er disciplinerne i luften lidt halvkedelige), men de er med til at skabe stor variation i gameplayet. Det kan godt være at der er blevet tilføjet både flyvemaskiner, helikoptere, racerbåde og luftpudebåde til spillet, men The Crew 2 er i bund og grund stadig et racerspil.

Opgraderingssystemet fra det oprindelige spil vender tilbage, og det føles stadig ikke specielt meningsfyldt. Efter hvert løb modtager man penge til køb af nyt udstyr og nye biler, både og fly. Man modtager også loot bokse i forskellige grader (almindelig, sjælden og episk) og disse indeholder opgraderinger eller egenskaber til ens køretøjer. Hver del har sit eget “power nummer” alt efter hvor effektfuld delen er, og dette power nummer bidrager til køretøjets samlede power nummer. Man kommer rigtigt langt ved blot at montere den del med det højeste power nummer, for så er man konkurrencedygtig - og selv om nogle af delene giver ens køretøj forskellige egenskaber (som for eksempel at genoplade ens booster lidt hurtigere), så er der ikke de store overvejelser i, hvad man skal montere. Opgraderingssystemet virker en smule overflødigt, og der megen flippen rundt i menuer uden den store belønning.



The Crew 2 byder på i alt 250 biler og fartøjer, og sammenlignet med det første spil, som havde 50 biler, er udvalget af køretøjer og andet langt større her. Det snedige er, at man med blot et enkelt tryk på en knap - og uden indlæsningstider, kan skifte mellem biler, både og fly. Det er ganske imponerende, og det fungerer godt og er på samme tid et godt eksempel på, at fokus i The Crew 2 ikke er realisme, men på at have det sjovt.

Jeg er sikker på, at jeg har sagt det før, men jeg siger det gerne igen: Ubisoft har en evne til at bygge interessante åbne verdener, og i The Crew 2 har de ganske enkelt bygget en miniatureudgave af hele USA. Den enorme spilverden inviterer til udforskning, og selvom det naturligvis er en nedkogt version af USA, er der masser af landemærker man kan genkende, og de fleste større byer er genskabt med hver deres kendetegn. Det er faktisk muligt, at sætte sig ind i en bil, en båd eller et fly og tage rejsen fra New York på østkysten, til Los Angeles på vestkysten - og i bil tager den tur ca. 45 minutter. Det gode er, at der ikke er nogen begrænsninger - du behøver ikke at holde dig til vejene, så hvis du har en off-roader i din garage, så gå blot på opdagelse på de små grusveje udenfor byerne, eller gå all-in og kør på tværs af marker, skove, gennem vandløb og oplev landskabet som du vil.



Det enorme kort bliver hurtigt fyldt op med diverse racerløb og massevis af små aktiviteter man kan deltage i, mens man udforsker den enorme spilverden. Kortet minder meget om det imponerende kort vi så i Ubisofts snowboardspil Steep. Med et enkelt tryk på en knap, zoomer man ud fra sin bil, fly eller båd, og ser hele den enorme spilverden fra oven. Det ser virkelig lækkert ud, og er heldigvis lettere at bruge end i Steep, og kortets sorteringsmuligheder bliver hurtigt ens bedste ven. Hvis man ikke vil tage sådan et roadtrip som jeg beskrev i starten, kan man via kortet hoppe direkte hen til alle løb og aktiviteter, og fordi at indlæsningstiderne generelt er imponerende korte, så fungerer kortet rigtigt godt.

Det er så sjovt at trille rundt i USA og gå på opdagelse i omgivelserne, at man helt glemmer, at det her faktisk er et online spil. Co-op er flettet nærmest usynligt ind i spillet, hvor op til fire spillere kan gå på opdagelse i den enorme verden i et crew. Hvis en fra crewet starter en event, kan man vælge at joine eventen og alle fra ens crew, som deltager, deler udbyttet af eventen. Der er ikke en decideret multiplayer-del, hvor man kører mod andre spillere - en PvP-del vil blive tilføjet i en opdatering til december. Det virker som en noget underlig beslutning, at undlade PvP i et spil af denne type, hvor der fra starten har været fokus på det sociale og på multiplayer.



Da man altså hele tiden deler den store spilverden med andre spillere, kræver The Crew 2 en internetforbindelse for at kunne spilles, men jeg skal være ærlig at sige, at jeg brugte det meste af tiden på at køre rundt for mig selv og suge til mig af indtryk på egen hånd. Men det er altså muligt, at samle nogle venner og gå på opdagelse sammen, hvis man ønsker det.

The Crew 2 er et flot spil. De store byer og naturen omkring dem ser virkelig flot ud, og det hele bliver løftet til et højere niveau af en absolut fremragende lyssætning, som hele tiden ændrer sig, efterhånden som dag bliver til nat og nat bliver til dag - og som vejret ændrer sig. Også alle køretøjerne ser flotte ud og er fyldt med detaljer. Det er dog ikke kun roser på den grafiske side, da den store verden har en omkostning. Visse steder ser overflader lidt simple ud og objekter som buske og lignende kan poppe op tæt foran ens bil. Det er ikke noget der påvirker gameplayet - det ser blot lidt dumt ud. Til slut er det værd at nævne menuerne og hele interfacet, som er noget af det mest moderne og friske jeg længe har set i et spil.



Endelig er der lydsiden, hvor soundtracket består af forskellige radiostationer man kan lytte til i bilen, men jeg fandt det ikke specielt interessant, så jeg slukkede ret hurtigt for radioen og nød hellere musikken fra bilernes potente motorer - og specielt i en Powerboat med omkring 2500 HK, er det sød musik for ørerne.

Det er værd at nævne, at der er mikrotransaktioner i spillet, hvor man kan købe in-game valuta som kan bruges til at købe køretøjer, opgraderinger og andre ting med. Det er ikke direkte pay-to-win og man kan sagtens spille spillet uden at hive yderlige penge op af lommen.

The Crew 2 er en rigtig fin fortsættelse af det første spil - og det er forbedret på stort set alle punkter - specielt styringen er klart forbedret, og hele den nye struktur er langt bedre end i det første spil. Den nye og mere venlige stil er også meget velkommen, og det er tydeligt, at der er kigget lidt i retning af Forza Motorsport - hvilket der bestemt ikke er noget forkert i at gøre.



Der er rigtigt mange timers spil gemt i spillet her, og det er måske nok det tætteste man kommer på et road trip hjemme i ens stue. Hvis du er glad for racerspil og store åbne spilverdener, som du kan opleve både alene eller sammen med venner, så skulle du tage et kig på The Crew 2. Det er dejligt friskt og lige som Onrush fra Codemasters, så rusker det lidt op i racing-genren og det er dejligt at se.
+ Imponerende åben verden, god variation, flot grafik, utroligt meget indhold
Et lidt overflødigt opgraderingssystem, ingen PvP muligheder før til december
Gameplay:8.0
Grafik:8.5
Online:6.5
Holdbarhed:9.0
Overall 8.0
Log ind og stem
4
Der er 4 brugere som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.