Tiger Woods PGA Tour 07

Anmeldt af: Morten Skou - 20. marts 2007 - kl. 01:08
0 0

Vejret er i disse tider ved at blive bedre, og dermed bliver der mulighed for at komme ud og få noget frisk luft samtidigt med, at man svinger sin golfkølle. Er man typen, der godt kan lide golf, men

Vejret er i disse tider ved at blive bedre, og dermed bliver der mulighed for at komme ud og få noget frisk luft samtidigt med, at man svinger sin golfkølle. Er man typen, der godt kan lide golf, men enten ikke kan vente på vejret eller foretrækker at sidde på sin flade, så er Tiger Woods PGA Tour 07 et godt bud.

Ligesom en del af de andre lanceringstitler til PlayStation 3 har Tiger Woods PGA Tour 07 allerede været ude i et godt stykke tid til andre platforme. Dette forhindrede naturligvis ikke Electronic Arts i at lancere titlen til PlayStation 3 et lille stykke tid efter.

Der er en lang række forskellige spilmodes, blandt andet karrieremode, de helt traditionelle spilmodes som Stroke play og Match play og en lang række mini-games, hvor man kan hygge sig med sine venner. For de flestes vedkommende er det i karrieremode, hvor størstedelen af singleplayertiden kommer til at foregå.

Tiger Woods PGA Tour 07

I karrieremode har man mulighed for at spille Tiger Challenge, selve PGA touren samt at lave en masse træning af sin karakter via Pro Training Challenges. Igennem hele karrieren handler det om at samle skillpoints, så man kan blive bedre inden for de forskellige områder. Denne form for løbende forbedring af spillerens færdigheder i takt med, at modstanderne bliver sværere og sværere, virker på en rigtig god måde og gør samtidigt, at man beholder lysten til at spille om og om igen.

Der er i alt 12 licenserede baner, blandt andet Glen Abbey og Firestone Country Club og 15 rigtige pro spillere kendt fra den virkelige verden.

Styringen virker via de 2 analog-sticks, og der findes et utal af forskellige slag og slagtyper, som med fordel kan bruges til at præcisere sine slag ? der er dog så mange forskellige muligheder, at det tager et godt stykke tid at blive bekendt med dem alle. Før hvert slag, kan man vælge kølletypen, slagtypen og sigte, hvor man gerne vil ramme. Selve slaget udføres eksempelvis ved at køre den venstre analog-stick tilbage for derefter at føre den frem ? helst i en flydende bevægelse. Vil man give slaget lidt ekstra styrke, så kan man tappe på R1 samtidigt med, at man udfører sit slag.

Tiger Woods PGA Tour 07

Intet golfspil uden muligheden for at udstyre sin karakter med nyt tøj, accessories og nye køller. I Tiger Woods PGA Tour er det her i shoppen, man spenderer de penge, man tjener igennem spillets karrieremode. De forskellige ting man kan købe har forskellige niveauer, og hvert køb er med til at øge dine skillpoints. Sjovt at bemærke er det, at visse genstande i butikken er med til at øge din spillers held - en ting, der vist ikke findes i mange af de rigtige golfbutikker. Hver gang man har spillet en runde, bliver der typisk låst op for nye ting i butikken, og det kan helt klart anbefales, at man kigger forbi regelmæssigt, da det er en nem måde at få flere skillpoints på.

Spillet giver mulighed for at anvende tilt-funktionen, som PlayStation 3?s controller har indbygget, til at styre spindet på bolden, når den er i luften. Det er desværre langt fra en fordel at anvende, og er langt mere upræcis end hvis man gør det på den gode gamle måde. Ønsker man at bruge tilt til spincontrol, skal man selv slå det til i spinoptions menuen, da det er slået fra som standard.

Onlinespil er der også mulighed for. Der er to forskellige arcade spillemodes; Battle golf og One ball. Battle golf går ud på, at man spiller eksempelvis 18 huller, og vinderen af hvert hul får lov til at fjerne en kølle fra modstanderens taske eller tage en af sine egne igen. Selv om det til at starte med virker lidt uretfærdigt pludseligt at skulle undvære sin driver, så er det faktisk en meget underholdende form for spil. I One Ball kan man spille op til fire spiller samtidig, og det fungerer på den måde, at man har 1 bold, som alle skiftevis slår til, indtil den havner i hullet. Det lyder umiddelbart som en lidt ubalanceret form for spil, men der er en række regler, som gør, at det faktisk er underholdende.

Tiger Woods PGA Tour 07

De forskellige spil i Tiger Woods serien har altid været enormt flotte rent grafisk, denne udgave til PlayStation 3 er absolut ingen undtagelse. Banerne er præcise gengivelser af de rigtige baner, de kendte pro spillere er ligeledes rigtigt flotte lavede.

Et nyt system kaldet UCAP (Universal Capture technology) er med til at gøre spillet endnu mere realistisk i og med, at de forskellige karakterer får mulighed for at udvise forskellige følelser. Dette ses ofte i forbindelse med, at de kikser et slag, og det kan være vidt forskellige scener, de skaber. Et par af de sjoveste eksempler er, at personen knockouter sig selv ved at slå sig i hovedet med køllen eller ganske enkelt knækker køllen over og smider den væk. Teknologien bliver ligeledes brugt til animation af publikum, hvis man skyder en bold i hovedet på en tilskuer, vil denne typisk reagere ved at tage sig til hovedet og falde om, det samme gælder andre steder på kroppen ? det er rigtigt fedt, at publikum ikke længere blot er stive papskiver, men rent faktisk er udstyret med et reaktionsmønster.

Anvendelsen af UCAP er uden tvivl et rigtigt fedt tiltag, og det bliver rigtigt interessant at se, hvordan denne teknologi udvikler sig i fremtiden.

Tiger Woods PGA Tour 07

Electronic Arts har det med at lave nogle rigtig gode soundtracks til deres spil. Det samme gælder Tiger Woods PGA Tour 07. Musikken er stille og afdæmpet og passer egentlig rigtig godt til golfspillet, der jo som bekendt er en sand gentleman sport.

Har man prøvet golf i den virkelige verden, så kender man (forhåbentligt) lyden af, når man med sin driver rammer bolden rent. Det giver en rigtig fed lyd, og udviklerne af Tiger Woods PGA Tour har faktisk formået at fange denne lyd så perfekt, at følelsen nærmest er den samme, som når man spiller rigtigt.

Der er også en kommentator, der kommer med forskellige bemærkninger omkring spillet. Der er nogenlunde variation i kommentarerne, men hvis man har tænkt sig at gennemføre spillet, så bliver man uden tvivl rimelig træt af at høre på det. Der er også forskellige reaktioner fra publikum, primært klapperi og sukken, hvis man rammer lidt forkert.

Golfspil er den genre, som aldrig bliver kedelig at spille. Selv om man har prøvet den samme modstander 30 gange på samme bane, så er der altid mulighed for et anderledes udfald end forrige gang. At PlayStation platformen fra PlayStation 3 for alvor understøtter onlinespil gør jo bare levetiden endnu længere, selv om det ville have været federe, hvis der var et par ekstra online gamemodes.

Tiger Woods PGA Tour 07

Det tager lidt tid at blive rigtig god til spillet, men når man har kastet et par timer efter det og er kommet forbi alle nybegynderslagene, så er der lagt op til den helt store underholdning. Spillet kan desuden med fordel spilles imod et par venner, for selv om det tager tid at lære alle principperne i spillet, så er det relativt nemt at komme i gang, og man når langt, selvom man ikke lige kender forskellen på Punch, Pitch og Flop.

Tiger Woods PGA serien er den bedst sælgende golf franchise. Det er naturligvis heller ikke så svært at opnå denne position, når de nærmeste konkurrenter nærmest minder om børnespil, som for længst har opgivet at komme tæt på, hvordan golf spilles i virkeligheden. Dermed ikke sagt, at Electonic Arts har valgt deres position til at sove i timen. Spillene i serien bliver flottere og flottere for hver gang, og selv om det må være enormt svært at revolutionere en sport, hvor reglerne i forvejen er fastlagt, så formår de alligevel at lave et spil, som indeholder nye elementer.

Tiger Woods PGA Tour 07

Eneste dårlige ting ved PlayStation 3 udgaven er, at den efterhånden har været ude et godt stykke tid på de andre platforme. Dog går der nok en 7-8 måneder før efterfølgeren dukker op, så selvom levetiden på dit køb bliver kortere, så burde den stadigvæk være lang nok til, at du kan få valuta for dine sparepenge.

Hvad enten man elsker at spille golf eller bare har lyst til at snuse til det, så er Tiger Woods PGA Tour 07 et spil, som alle kan gå i gang med. Alt i alt endnu et rigtigt godt spil i Tiger Woods serien.
Grafik:8.2
Overall 8.2
0