Tiny Tina's Wonderlands

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 7. april 2022 - kl. 07:13
1 4

Tiny Tina er tilbage i sit helt eget spil, men man er ikke i tvivl om, at rødderne stadig er solidt plantet i Borderlands formlen. Læs anmeldelsen af Tiny Tina’s Wonderlands til PS5 her.

Tilbage i 2013 udkom Borderlands 2 udvidelsen Tiny Tina’s Assault on Dragon Keep, som var et lidt anderledes take på Borderlands formularen - det udspillede sig i en fantasy verden i brætspillet Bunkers & Badasses, som minder om Dungeons & Dragons, bare med skydevåben og masser af galskab.

Tiny Tina’s Wonderlands tager idéen bag Assault on Dragon Keep og kombinerer den med det opdateret gameplay fra Borderlands 3. Det vil sige, at Tiny Tina er tilbage med endnu en omgang Bunkers & Badasses og man spiller som en karakter i det fiktive brætspil. På trods af denne spin-off tilgang til det hele, er man ikke i tvivl om, at det er et spil i Borderlands universet, som man spiller her. På både godt og ondt.

Tiny Tina og hendes tre medspillere spiller Bunkers & Badasses og derfor foregår en del af spillet i en lille isometrisk verden, som skal forestille Tiny Tina's hjemmelavede brætspil. Her er der brugt coladåser, kapsler, ostepops og andre ting, for at bygge hendes brætspil og det er ganske charmerende. På dette bræt render man ind i tilfældige kampe, som man typisk ser i japanske rollespil, men også i store fulde missioner i forskellige verdener, hvor spillet skifter til et klassisk first-person Borderlands view, når man bliver sendt ind i missionen.

Når man starter, kan man vælge mellem seks forskellige klasser; Graveborn, Spore Warden, Clawbringer, Brr-Zerker, Spellshot og Stabbomancer. Som altid byder disse seks klasser på forskellige spillestile og evner; Brr-Zerkers har fokus på nærkamps-angreb, Graveborn på spells og mørk magi mens Clawbringers angreb er fokuseret omkring ild og energi. Gameplayet fungerer fint og man render rundt og bekæmper massevis af spøgelser, drager, trolde og meget andet, for til sidst, forhåbentligt, at få fingrene i Dragon Lord.

Nu er Tiny Tina’s Wonderlands jo som sagt Borderlands på både godt og ondt. Det betyder for det første, at der er god portion humor i spillet og man hører tit Tiny Tina komme med sjove kommentarer, hun laver om i spillets regler undervejs og meget andet. Borderlands slægtskabet betyder også, at der er stor fokus på loot, som hele tiden skal findes og vurderes. Man bruger seriøst mere tid på at rende rundt og åbne kister og små pengeskabe, for at modtage mere eller mindre ligegyldigt loot, end man gør på at bekæmpe skeletter og andre utøj. Jeg ved godt, at mange elsker netop det store fokus på loot, men jeg synes det har taget en smule overhånd efterhånden.

En anden ting, som kendetegner Borderlands serien, er de helt utroligt mange forskellige slags våben og det er ikke anderledes i Tiny Tina’s Wonderlands, hvor man støder på det ene tossede våben efter det andet. Derudover er der magi, som giver passive fordele, der er magiske ringe og mange andre ting, som giver ens karakter forskellige egenskaber. Så ud over at bruge utroligt meget tid på at åbne kister, bruger man også meget tid i de noget ulogiske menuer, på at afprøve udstyr, egenskaber og våben.

Tiny Tina’s Wonderlands er helt overordnet en fin spin-off på Borderlands serien - selv om det ligger sig meget meget tæt op af serien den udspringer af. Som en fin lille detalje, støder man på flere gamle og velkendte Borderlands karakterer undervejs og det er faktisk næsten hyggeligt, at se dem udenfor det velkendte Borderlands univers.

Grafikken er ganske nydelig og den er holdt i den velkendte tegnede stil fra de tidligere Borderlands spil. Spillet indeholder to grafik-indstillinger, en med fokus på stabil framerate og en anden på grafisk kvalitet. De fungerer begge godt og når actionen rammer, er det svært at se forskel på de to. Der er ikke så meget nyt i den visuelle side, som ligner det Borderlands vi kender, men det fungerer.

Lydsiden er glimrende. Stemmeskuespillerne gør det fremragende og Ashly Burch, der tidligere har medvirket i spil som Valorant, Final Fantasy, Horizon Forbidden West og The Last of Us: Part II, lægger stemme til Tiny Tina, mens Will Arnett lægger stemme til Dragon Lord. Soundtracket er også godt, i Borderlands stil med med middelalderligt twist.

Tiny Tina’s Wonderlands er en fin spin-off på Borderlands serien og det er fint underholdende, både alene og endnu sjovere side om side med nogle venner online. Det er sjovt at se Borderlands serien i en lidt anden setting, men jeg synes dog at der efterhånden er lidt for meget fokus på loot - jeg ved godt at det er en af grundpillerne i Borderlands, men alligevel.

Er du til Borderlands, vil du være godt underholdt af Tiny Tina’s Wonderworlds, som er god men velkendt underholdning.
+ God humor, det nye isometriske kort/brætspil, gode stemmeskuespillere, mange opfindsomme våben, sjovt at se Borderlands formlen i ny setting
Klodsede og lidt ulogiske menuer, næsten for meget loot