WRC: FIA World Rally Championship

Anmeldt af: Dennis Haagensen - 25. oktober 2010 - kl. 13:46
1 0

Fuld fart gennem et hårnålesving i en toptunet racer, midt i en finsk skov. Det er enten en søndagsbilist på finsprit eller World Rally Championship.

Dette års sæson af World Rally Championship er så småt ved at være overstået og på verdens konsoller udspiller der sig en indædt kamp for at stå øverst på sejrsskamlen sammen med årets vinder i den virkelige verden. Dette års officielle udgivelse emmer af toptunede racerbiler, svimlende hastigheder på snævre skovveje og spektakulære styrt. Har du dét, der skal til for at give konkurrenterne baghjul og kæmpe dig vej til toppen af verdensmesterskabet? WRC: FIA World Rally Championship giver dig chancen.

Det er den italienske udvikler Milestone, der har fået til opgave at omsætte årets rally-mesterskab til spil. De har tidligere udviklet spil som MotoGP 08 og SBK09: Superbike World Championship. Denne gang har de dog skiftet de to hjul ud med fire og giver her deres bud på hvordan et rallyspil skal skrues sammen.

Lad os starte med at kigge på spillets primære fokus: Karrieredelen, hvor du gennem en lang serie af løb skal kæmpe dig vej til hoved-eventet World Rally Championship. Efter en kort prøvekørsel, bliver du stillet foran den monumentale opgave at stable et rallyhold på benene og vise hvad du kan. Der er ti forskellige etaper på vej mod toppen, alle inddelt i op til seks rallies, bestående af et varierende antal løb. Alene for at klare de tre første etape med maksimal score, skal du vinde 61 forskellige løb verden over. Heldigvis er den maksimale score ikke nødvendig for at låse op for de næste etaper; du kan nøjes med at gennemføre en vis procentdel af hver. Dette gør karrieredelen til en mere overskuelig affære, i stedet for en langtrukken kamp med konstante gentagelser af løbene. Til din rådighed har du samtlige biler fra den nuværende sæson, men du skal selvfølgelig lige tjene penge nok til at købe dem. Man må starte fra bunden før man kan sigte mod toppen.

Udover karrieredelen indeholder WRC også singleplayer for dem uden venner, hotseat-mode for dem med venner og online multiplayer for dem, der gerne vil finde nogle venner. Fælles for alle tre modes er muligheden for at vælge individuelle løb, enkelte nationale rallies eller hele mesterskaber bestående af helt op til 78 løb. Singleplayer indeholder desuden time trials, hvor du kører mod en af de forudindstillede tider, din egen bedste tid eller et såkaldt ghost, downloadet fra den globale rangliste. Du kan med andre ord kæmpe mod de bedste i verden. Online multiplayer køres mod op til 16 spillere, der dog alle viser sig som spøgelsesbiler på banen og derfor ikke har anden indflydelse på dit løb end at presse dig til det yderste.

Når nu spillets grundpiller er på plads, så skifter vi fokus til selve præsentationen. Bilspil er oftest dér, hvor udviklerne kan spille med musklerne rent grafisk og virkelig vise hvad konsollerne kan præstere. Desværre har udviklerholdet hos Milestone ikke præsteret et mesterværk og det kommer til udtryk i en stor del af spillet. Ganske som i den virkelige verden bliver baneelementerne i WRC mindre tydelige og mere udviskede på afstand men denne afstand er i spillet sat til omkring 10 meter. Din bil står altid skarpt i fokus, men et kort stykke længere fremme bliver banen sløret og udvisket. Det kommer særligt til udtryk i træerne langs vejsiden, der i synlige ryk bliver tydeligere og mere detaljerede. Desværre skifter en stor del af dem både form og farve efterhånden som du kommer tættere på. Det duer simpelthen ikke at stirre på bilens tag for at bevare illusionen om god grafik, hvis du samtidig håber på at komme helskindet igennem næste sving. En anden markant detalje ved træerne er at de har en tydelig lysere kant omkring blade og grene, som specielt er synlig mod himlen. Det ser simpelthen ud som om træerne er printet på blåt karton og derefter klippet til af lille Arne og hans venner på blå troldestue. Kombinér dette med enkelte polygon-fejl i form af blinkende bygninger og terræn, så har du opskriften på et mildest talt grimt spil.

Du har 5 kameravinkler til din rådighed i WRC samt muligheden for, med et tryk på en knap, at kigge tilbage på dine modstandere, som ikke kører på banen samtidig med dig. Lettere ubrugeligt. Lidt mere ubrugeligt er muligheden for at kigge til siderne. Specielt fordi du ikke har den mulighed når du skifter til én af de to synsvinkler inde i bilen. Her er dit hoved i stedet boltet til nakkestøtten og du får et perfekt udsyn til skovens træer når du kurer sidelæns gennem et hårnålesving. En anden sjov lille detalje er den åbenlyse forsinkelse mellem gearskiftet og førerens håndbevægelser. Bilen skifter simpelthen gear før han overhovedet har bevæget fingrene. Smart tænkt.

Lydsiden er ganske god men har dog et meget forstyrrende element; din navigatør. Når han ikke er travlt optaget med spydige kommentarer om din kørsel, så brillerer han med nyttige, opsigtsvækkende observationer. Det kan for de skarpeste af os næppe kommer som en overraskelse at skovveje ofte har træer på begge sider af et sving, ligesom bygninger sjældent nøjes med at holde sig på den ene side af vejen gennem en by. Men tak for oplysningen. Dertil kommer så navigatørens lidet maskuline skrig, når man rammer en lille kantsten. Han er desuden konsekvent forsinket når han vil gøre dig opmærksom på at løbet er startet. Jeg vil vove den påstand at det ville være mindre enerverende at have svigermekanikken placeret på passagersædet.

Et godt bilspil afhænger af fysik. Hvis bilernes styring føles forkert eller direkte urealistisk, så har det stor indvirkning på oplevelsen af spillet. Bilerne i WRC føles meget forskellige og man mærker let forskellen i de forskellige underlag. Desværre halter fysikken en del i de mange uundgåelige uheld, du vil komme ud for. Små kantsten og vakkelvorne hegn kan sende din bil ud i en ukontrollabel snurretur, mens et vejsidetræ, der med dødsforagt kaster sig mod din dør ofte har ringe eller ingen indflydelse på hverken hastighed eller bilens tilstand. Når en lille sten kan få din forreste kofanger til at hænge som underlæben på en bevidstløs tallerkenneger, så virker det mærkeligt at køre næsten uskadt fra et hastigt møde med en telefonpæl

Som udgangspunkt er der tre forskellige sværhedsgrader i WRC, men du har mulighed for at finjustere individuelle dele som bremseassistent, stabilitetskontrol og modstandernes aggressivitet i flere trin, så du kan finde det præcise punkt mellem enormt nemt og urimeligt svært. Desværre vil de fleste nok vælge én af de tre forudindstillede sværhedsgrader, hvilket giver et meget stort spring mellem begynder og øvet. Som et lille eksperiment kørte jeg den første bane i karrieredelen tre gange, mens jeg justerede de tre indstillinger imellem løbene. Resultaterne kan ses herunder:
________________________________________________________________________________________________________________________

Første løb:
Bremseassistent: 100%
Stabilitetskontrol: Tilsluttet.
Aggressivitet: 0%

Resultat:
Førsteplads i tiden 04:27:99 – Over 25 sekunder foran feltet.

Andet løb:
Bremseassistent: 50%
Stabilitetskontrol: Tilsluttet.
Aggressivitet: 50%

Resultat:
Førsteplads i tiden 04:14:58 – Over 8 sekunder foran feltet.

Tredje løb:
Bremseassistent: 0%
Stabilitetskontrol: Frakoblet.
Aggressivitet: 100%

Resultat:
Tolvteplads i tiden 04:20:09 – Over 12 sekunder efter vinderen.

Som det fremgår tydeligt har indstillingerne for modstandernes aggressivitet stor indflydelse på din placering og det er vigtigt at forsøge sig frem mellem de forskellige indstillinger for at få den bedste oplevelse. Men som det også fremgår så præsterede jeg faktisk en bedre tid uden bremseassistenten end med den. Forklaringen ligger i at bremseassistenten på én gang er for god og for dårlig. Den bremser så kraftigt op at du kan køre hele banen igennem uden at slippe speederen, men samtidig tager den ikke højde for at du kunne finde på at dreje samtidig, hvilket oftest resulterer i en udskridning, specielt på asfalt. Den letteste sværhedsgrad gør det med andre ord sværere for dig at kontrollere bilen og den lave hastighed har indvirkning på din endelige tid. Det gælder om at finde den gyldne mellemvej, men det kræver gentagne forsøg som de fleste nok ikke engang overvejer at gå i gang med.

WRC: FIA World Rally Championship er et udmærket spil, med en lang karrieredel og solid multiplayer. Desværre er spillet skæmmet af utidssvarende grafik, en belastende navigatør og til tider uforståelig fysik. Hvis du bruger lidt tid på at finjustere sværhedsgraden, så er spillet udfordrende, men WRC kæmper blandt andet mod giganten Colin McRae og taber stort. Der er simpelthen for mange fejl til at dette spil virkelig kan udmærke sig.
Grafik:5.0
Overall 6.0
0