WWE Allstars

Anmeldt af: Jakob Kofod - 22. april 2011 - kl. 23:20
0 0

Tag en del NBA Jam og en del Smackdown Vs. Raw, put det i en stor shaker og ryst det godt, resultatet hedder WWE All Stars og byder på wrestling i bedste arkadestil.

De fleste, der er født i 80'erne, forbinder wrestling med kommentarer som ”U-behageligt” og ”YEEEEEEAH” kommentarer, som Asbjørn Riis plejede at fyre af under programmet Bjørns Wrestling, hvor Asbjørn Riis i bedste wrestlerstil introducerede wrestling til det danske folk. Wrestling blev dog aldrig rigtig helt så populært herhjemme som i hjemlandet USA, hvor der stadig er mange fans til trods for, at de fleste folk (forhåbentlig) har forstået, at det hele blot er skuespil.

WWE All Stars byder på gammeldags arkadewrestling, der ligger op til, at man lige kan smide spillet i maskinen, når kammeraterne kommer på besøg. Udover muligheden for at spille enkelte kampe - enten mod computeren eller vennerne i de forskellige game modes som handicap, cage og tag team - indeholder spillet også to alternative karrieredele ved navn ”Path of Champions” og ”Fantasy Warfare”. I Path of Champions kan man vælge at udfordre tre forskellige titelindehavere, udfordringen går ud på, at man skal kæmpe sig igennem 10 forskellige kampe, som kan variere i alt fra handicapkampe til cage matches, hvorefter man til sidst skal kæmpe den ultimative kamp mod mesteren. Mellem de forskellige kampe er der små mellemsekvenser, der danner illusionen af, at der skulle være en historie.

Fantasy Warfare giver en mulighed for at udkæmpe 15 forskellige kampe mellem legender og nutidige superstars. Kampene er sat op i forskellige kategorier som f.eks. Greatest Warrior, hvor gode gamle Ultimate Warrior kæmper mod Seamus. Før hver kamp er der en kort video med klip fra den enkelte wrestlers karriere, disse videoer er ganske underholdene, da de viser lidt om den udvikling, som ”wrestling-sporten” har oplevet over tid. Videoerne er ligeledes med til at gøre denne spiltype lidt mere interessant, da den fortæller lidt om de forskellige wrestlere, hvilke typer de er, og hvad de står for.

Gameplayet er præget af spillets arkadestil, det handler stadig om at få modstanderen lagt ned, så dommeren kan klaske tre gange i kanvassen, men måden det sker på i WWE All Stars er lidt alternativ. Man kan selvfølgelig køre modstanderen ned ved at kaste ham rundt og slå lidt til ham og så prøve at få ham talt ud, men størstedelen af ens kampe bliver vundet eller tabt på de såkaldte finisher moves. Disse finisher moves er lig med sikker sejr, såfremt de udføres, når man har fået sin modstander helt ned i energi. De er dog ikke altid lige nemme at udføre, da de kræver lidt tid at udføre. Der går derfor lidt taktik i den, da man skal være sikker på, at ens modstander ikke pludselig angriber en, mens man er i gang med at lade op til at eksekvere sit finisher move - sker det mister man momentum og skal bruge tid og energi på at opbygge det igen, hvilket kan resulterer i, at situationen pludselig er vendt, og han kan afgøre kampen.

Styringen i spillet er utrolig simpel og nem at gå til, men samtidig kræver spillet, at du virkelig fordyber dig i de forskellige karakterers wrestlermoves for at mestre spillet. Dette skyldes, at en stor del af spillet er baseret på såkaldte counters og reversals, som kort fortalt betyder, at du kan vende en modstanders angreb således at det ender med, at det er dig, der kaster ham i kanvassen. For at udføre disse moves skal man på helt bestemte tidspunkter trykke på en af joypaddets skulderknapper, det kræver en del præcision at udføre disse moves, men det er skønt når det endelig lykkedes.

Spillet indeholder også en onlinedel, her kan man spille online i alle de forskellige kamptyper, som også er tilgængelige offline. Det er ikke så svært at finde kampe, men man kan dog risikere at løbe ind i døde tidszoner, hvor man i længere tid sidder og venter på at få lokket nogen med i ringen til en omgang tæsk. Onlinedelen er ganske solid og lader dig træne i ikke rangerede kampe, før du tager fat på de rangerede kampe, hvor dine resultater vil blive afspejlet på spillets leaderboard.

Grafisk ser WWE All Stars ganske udmærket ud, de forskellige wrestlere ligner deres virkelige modparter bare med det lille tvist, at de i spillet er udstyret med overdimensionerede muskler og et sjovt tegneserielook, der gør, at spillet bare stråler af arkade. Spillets mellemsekvenser er ligeledes ganske veludførte, i ”Path of Champions” er mellemsekvenserne udført i et tegneserielook i tråd med spillets arkadestil.

Lydsiden i spillet byder på et rocket soundtrack, der passer godt til wrestlinggenren. Lydeffekterne virker simple og ensformige, men de har dog alligevel et eller andet ekstraordinært over sig som gør, at det føles godt, når man hører et ordentligt brag efter man har kastet sin modstander rundt i ringen. Kommentatorsporet er særdeles ensformigt, og det bliver lynhurtigt kedeligt at høre de samme kommentarer igen og igen, dog er spillet skruet så smart sammen, at spillets lydeffekter får overdøvet kommentatorerne i mange tilfælde, hvilket i denne situation skal ses som en positiv ting.

WWE All Stars er et friskt pust til en genre, der oftest leverer gameplay, der virker stift og påtaget, arkadestilen gør, at spillet virker langt mere tilgængeligt end tidligere wrestlingudgivelser fra THQ. Spillet leverer kort og godt et underholdene gameplay, der gør, at det er en fornøjelse at hoppe en tur i ringen, uanset om det er alene mod computeren, mod kammeraterne hjemme i stuen eller mod tyskere, svenskere og bulgarer i spillets onlinedel.
0