SharePlay blev annonceret under Gamescom og fik stor opmærksomhed, da konceptet, som beskrives som en virtuel sofa, giver mulighed for at lade en onlinekammerat prøve kræfter, eller ligefrem hjælpe til, i ens spil, vel at mærke uden at personen selv ejer spillet.
Det store spørgsmål er, hvilke spil vil gøre brug af denne feature, og her har Shuhei Yoshida fortalt Famitsu, at det ganske enkelt er alle spil, som gør brug af DualShock 4. Udviklerne skal ifølge Yoshida ikke gøre noget specielt.
Endvidere fortæller Yoshida, at hvis man spiller en kammerats spil via SharePlay, så vil man kunne gemme ens fremgang i spillet, således at hvis man selv køber spillet, så vil man kunne fortsætte sit spil fra der, hvor man slap, da man prøvede kræfter med spillet i SharePlay.
Det lyder med andre ord som om, at man med SharePlay giver en anden person adgang til sin PlayStation 4, som vi kender det fra fjernkontrol på en computer.
Sonys Jim Ryan har i et interview afsløret, at begrænsningen på SharePlay er 60 minutter. Han fortæller endvidere, at PlayStation 4 ejere, der ikke er PS+ abonnenter, også vil kunne gøre brug af SharePlay, dog med nogle begrænsninger. Hvorvidt de 60 minutter er pr. spil eller pr. spil-session vides ikke.
Vi er spændte på at få flere detaljer fra SharePlay, som vil udkomme senere på året i forbindelse med firmwareopdatering 2.0.